Abstract:
هدف و زمینه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین بلوغ عاطفی و پریشانی روانشناختی باطلاق
عاطفی در دانشجویان متاهل موسسه آموزش عالی خراسان انجام گرفت.
روش: تحقیق حاضر در زمره تحقیقات بنیادی میباشد از نظر ماهیت نیز توصیفی از نوع همبستگی
میباشد جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان متاهل موسسه آموزش عالی خراسان میباشد که
نمونه ای مشتمل بر ۱۵۰ نفر با استفاده از روش نمونه گیزی در دسترس برای این پژوهش انتخاب شدند. به
علت شرایط بیماری کرونا پرسشنامهها به صورت مجازی (تلگرام» واتساپ و ایمیل)در اختیار آزمودنیها
قرار گرفت. پرسشنامههای پژوهش شامل پرسشنامه پریشانی روان شناختی کسلر و بلوغ عاطفی یاشویر
سینک و بهارگاوا و مقیاس طلاق عاطفی گاتمن بود.
یافتهها: برای تجزیه و تحلیل داده ها یافته ها از آزمون تحلیل رگرسیون (با روش گام به گام) استفاده شد.
البته مفروضههای پارامتریک بودن دادهها که شامل همگنی واریانسها و نرمال بودن توزیع بود مورد
بررسی قرار گرفته بود.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بین بلوغ عاطفی و پریشانی روان شناختی با طلاق عاطفی در دانشجویان
رابطه معنادار وجود دارد
Machine summary:
نتيجه گيري: نتايج نشان داد که بين بلوغ عاطفي و پريشاني روان شناختي با طلاق عاطفي در دانشجويان رابطه معنادار وجود دارد واژه هاي کليدي: طلاق عاطفي، بلوغ عاطفي، پريشاني روان شناختي رابطه بين بلوغ عاطفي و پريشاني روان شناختي با طلاق عاطفي دردانشجويان موسسه آموزش عالي خراسان بيان مساله : يکي از مهم ترين آسيب هاي جامعه مدرن ، از هم گسستن و به سردي گراييدن روابط مثبت و شيريني خانوادگي است ، روابطي که با گذشت زمان منجر به متفاوت شدن خواسته ها، نگرش ها و نيازهاي زن و مرد و به تبع آن دور شدن آن ها از هم شده است .
Nolen-Hoeksema ١٤١ رابطه بين بلوغ عاطفي و پريشاني روان شناختي با طلاق عاطفي دردانشجويان موسسه آموزش عالي خراسان روش تحقيق : هنگامي که تحقيق با هدف برخورداري از نتايج داده ها براي حل مساله موجود صورت گيرد تحقيق از نوع کاربردي است .
بنابراين در پژوهش حاضر که به بررسي رابطه بين بلوغ عاطفي و پريشاني روانشناختي باطلاق عاطفي در دانشجويان متاهل موسسه آموزش عالي خراسان مي پردازد تحقيق از نوع بنيادي مي باشد از نظر ماهيت نيز در زمره پژوهش هاي توصيفي از نوع همبستگي قرار ميگيرد.
شرکت کنندگان جامعه پژوهش حاضر شامل کليه دانشجويان متاهل موسسه آموزش عالي خراسان ميباشد که که نمونه اي مشتمل بر ١٥٠ نفر با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس (به علت شرايط کرونا) براي اين پژوهش انتخاب شدند مقياس طلاق عاطفي: اين مقياس توسط گاتمن در سال ١٩٩٤ تهيه شده است که داراي ٢٤ سوال ميباشد.
Levene' s Test ١٤٤ فصلنامه مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي نتايج حاصل از اجراي آزمون لوين نشان ميدهد که پيش فرض همگني واريانس ها در مقياس هاي پژوهش رعايت شده است فرضيه هاي پژوهش فرضيه اصلي: بين بلوغ عاطفي و پريشاني روانشناختي باطلاق عاطفي در دانشجويان متاهل رابطه وجود دارد.