Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان استفاده از مولفههای آموزش فلسفه در برنامه ی درسی سه ساله ی
دوم دوره ی ابتدایی از دید گاه معلمان میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی میباشد. جامعه ی
آماری شامل ۲۸۰ نفر از معلمان دوره ی ابتدایی شهرستان کاشان در سال تحصیلی ۱۳۹۶- 97 میباشد که
از این بین ۱۶۲ نفر با استفاده از فرمول کوکران و با استفاده از روش تصادفی منظم اعضای نمونه مشخص
شدند. ابزار گرد آوری دادهها در این پژوهش پرسشنامهی محقق ساخته براساس اهداف برنامه ی آموزش
فلسفهی لیپمن میباشد. به منظور بررسی روایی» پرسش نامه در اختیار ۳۰ نفر از متخصصان حوزهی تعلیم و
تربیت و سرگروههای آموزشی قرار گرفت پس از انجام اصلاحات و تایید روایی، پایایی ابزار با استفاده از
روش آلفای کرونباخ ۸۸/. محاسبه شد. نتایج این پژوهش که حاصل ۱۵۳ پرسشنامه عودت داده شده بود
نشان داد میزان استفاده از مولفههای توانایی تعقل» پرورش خلاقیت. رشد فردی و میان فردی و مولفهی
درک اخلاقی در برنامه ی درسی سه ساله ی دوم ابتدایی در سطح نسبتامطلوبی میباشد. همچنین میزان
استفاده از توانایی مفهوم یابی در تجربه برای برنامه ی درسی پایه ی چهارم و ششم نسبتا مطلوب و برای
پایه ی پنجم در سطح نامطلوبی ارزیابی شد.
Machine summary:
com چکيده هدف از پژوهش حاضر بررسي ميزان استفاده از مولفه هاي آموزش فلسفه در برنامه ي درسي سه ساله ي دوم دوره ي ابتدايي از ديدگاه معلمان ميباشد.
نتايج اين پژوهش که حاصل ١٥٣ پرسشنامه عودت داده شده بود نشان داد ميزان استفاده از مولفه هاي توانايي تعقل، پرورش خلاقيت، رشد فردي و ميان فردي و مولفه ي درک اخلاقي در برنامه ي درسي سه ساله ي دوم ابتدايي در سطح نسبتا مطلوبي ميباشد.
پايه ي تحصيلي شاخص بسيار کم کم متوسط زياد بسيار جمع زياد (به تصویر صفحه رجوع شود) درصد ١ ١٥ ٤٧ ٣١ ٦ ١٠٠ با توجه به نتايج جدول يک ملاحظه ميشود ميزان گرايش ديدگاهها به سمت راست يعني گزينه هاي زياد و بسيار زياد مي باشد، اين گرايش به سمت راست در مورد برنامه ي درسي پايه ي پنجم و ششم نسبت به پايه ي چهارم بيشتر است.
براساس نتايج حاصل از آزمون هاي مختلف آماري نيز ميزان استفاده از مولفه ي پرورش درک اخلاقي در سه پايه ٢٣١ بررسي وضعيت آموزش فلسفه در برنامه ي درسي سه ساله ي دوم دوره ي ابتدايي از ديدگاه معلمان سال چهارم، شماره نوزدهم، زمستان ١٣٩٩ متفاوت ميباشد.
philosophy for children Through The secondary curriculum , New York: continuum.
Thinking in Education , New york: Cambridge University press: 2nd edition , 2003.
A Life Teaching Thinking , Montclair state University , N J:Instiute for the Advancment of philosophy of children.
plato was wrong: Footnotes Doing philosophy with young people , New York: Row man & Little field.