Abstract:
هدف از انجام پژوهش پیش رو شناسایی عوامل اثرگذار سیاسی-اجتماعی بر رفتار خرید مشتریان می باشد. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی و از شاخه همبستگی است و به روش پیمایشی انجام شده است. از ابزار پرسشنامه دارای روایی و پایایی مناسب، برای گردآوری دادههای مربوط به متغیرهای تحقیق استفاده شد. از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای دسترسی به اعضای نمونه استفاده بعمل آمد. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد ملیگرایی مصرفی از احساسات ملیگرایانه در حوزههای فرهنگی و اجتماعی نشات گرفته و به پیامدهای اقتصادی، سیاسی منجر میگردد. جنبشهای ملیگرایی مصرفی در سادهترین حالت بصورت تشویق هموطنان به مصرف کالاهای داخلی و در حد شدیدتر بصورت تحریم پنهان و آشکار محصولات خارجی از طرف خود مصرف کنندگان و در نهایت بصورت خشونت گرایی مصرفی خود را نشان میدهد. مصرف کنندگان معمولا عقاید کلیشهای نسبت به کلیه محصولات یک کشور و یا برخی از محصولات آن کشور دارند. به بیان دیگر محصولاتی که با مد و زیبایی سر و کار دارند بیشتر مورد استقبال خریداران ایرانی قرار میگیرد. بنابراین هر چقدر قدرت رقابت بیشتر باشد و در این رقابت محصولات داخلی نیز حضور داشته باشند، احتمال بیشتری وجود دارد تا نامهای تجاری بینالمللی هدف احساسات ملی گرایی مصرفی قرار گیرند.
The purpose of this study is to identify the socio-political factors affecting customers' buying behavior. The research method used is descriptive and correlational and has been done by survey method. A questionnaire with appropriate validity and reliability was used to collect data related to research variables. A simple random sampling method was used to access the sample members. The results of the present study show that consumer nationalism originates from nationalist sentiments in the cultural and social spheres and leads to economic and political consequences. Consumer nationalist movements are manifested in the simplest form in the form of encouraging compatriots to consume domestic goods and, more severely, in the form of covert and overt sanctions on foreign products by consumers themselves, and ultimately in the form of consumerist violence. Consumers usually have stereotypes about all or some of a country's products. In other words, products that deal with fashion and beauty are more welcomed by Iranian buyers. Therefore, the more competitive the competition is and the more domestic products are in the competition, the more likely it is that international trade letters will be the target of consumer nationalist sentiment.
Machine summary:
يكي از مباحث مطرح در اقتصاد و بازرگاني ملي گرايي مي باشد و به نظر مي رسد كه مردم ايران از گرايشات ملي گرايانه و متعاقبا ملي گرايي مصرفي بالايي برخوردارند و اين گرايشات ملي گرايانه می تواند به عنوان مزيت رقابتي براي محصولات داخلي در برابر محصولات خارجي بشمار آيد؛ اما علي رغم ترغيب به مصرف كالاهاي داخلي و حمايت از توليدات داخلي به طرق مختلف مانند محدود نمودن ورود كالاهاي خارجي و طرح موضوعاتي مانند محصول ملي (بعنوان مثال خودرو ملي)، گرايش زيادي به كالاهاي و خارجي حتي تأمين آنها بصورت قاچاق مشاهده مي گردد.
در مورد ميزان تأثير ملي گرايي مصرفي بر روي نام هاي تجاي بين المللي، چهار حالت ممكن وجود دارد، كه اين حالات نتي در حالت اول مصرف كنندگان ملي گرا كليه محصولات غير داخلي را طرد مي كنند و نيازي به همزمان باعث كاهش فروش جة تركيب تأثيرات مالي (كاهش فروش و حاشيه سود) و غيرمالي (تضعيف شهرت نام تجاري) مي باشد: و شهرت نام خارجي مي شود، قرار گرفتن مك دولاندز در چنين حالتي در بعضي از بازارهاي بين المللي، در نتيجه حمله آمريكا به عراق در بهار 2003 نمونه اي از اين موقعيت مي باشد؛ اما اين اثرات مي تواند موقتي و در كوتاه مدت باشد و پس از فروكش نمودن احساسات، نام هاي تجاري ممكن است شهرت دوباره خود را باز يابند.
حسين زاده سادياني (1386) در پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان شناسايي عوامل مؤثر بر ملي گرايي مصرفي و تأثير آن بر ارزيابي كالاهاي داخلي و خارجي از ديدگاه مصرف كنندگان در تهران بزرگ در اين تحقیق به بررسي عوامل تأثيرگذار بر ملي گرايي مصرفي كه در تحقيقات مشابه در سايركشورها مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته اند، پرداخته شده است.