Abstract:
واژه ی تمرکز به فلسفه سازمان و مدیریت اشاره دارد، که به حفظ سیستماتیک اختیار در سطوح بالای مدیران متمرکز میشود. اما در سلسله مراتب اختیارات، تمرکز به آن سطح از اختیارات گفته میشد که قدرت تصمیمگیری دارد و هنگامی که تصمیم در سطح بالای سازمانی گرفته میشود، آن سازمان را متمرکز میگویند و هنگامی که تصمیمگیری ها به سطوح پایین تر سازمان تفویض گردد، میگویند که سازمان غیرمتمرکز است. تفویض قدرت یا اختیار از یک شخص یا سازمان به دیگری. یا واگذاری اختیار توسط فرادستان یا مشارکت دادن وسهیم نمودن سایر اعضاء در اختیارات یا دادن اختیارات سازمانی به فرودستان است. بررسی این مفهوم نشان میدهد که «تفویض اختیار» از جنبه نظری از دو طرف امکان پذیر میشود یکی دادن اختیار از طرف افراد جامعه به حزب، مجلس یا دولت از طریق انتخابات در نظامهای دموکراتیک و دیگری از سوی دولتهای مرکزی به مقامات استان، به مقامات محلی، گروه مدیران جمعیتها یا اشخاص. اگر مدیر بداند که این تفویض سودمند است قدرت خود را به راحتی به دیگران واگذار میکند. تفویض اختیار موجب ایجاد انگیزه در کارکنان خواهد شد زیرا آنان احساس میکنند که باید موثر واقع شوند و باید به آنها میدان داده شود تا اثربخشی و ابتکار عمل و خلاقیتهای خود را افزایش دهند. از رهگذر پدیدة واگذاری اختیار صلاحیت، شایستگی، مهارت، بعنوان پاداش نصیب کارکنان خواهد شد.
The term focus refers to the philosophy of the organization and management, which focuses on the systematic maintenance of authority at the highest levels of managers. But in the hierarchy of authority, focus was on the level of authority that has the power to make decisions, and when decisions are made at the top level of the organization, that organization is called centralized, and when decisions are delegated to lower levels of the organization. It is said that the organization is decentralized. Delegation of power or authority from one person or organization to another. Either the transfer of authority by the superiors or the participation and sharing of other members in the authority or giving organizational authority to the subordinates. Examination of this concept shows that "delegation of authority" is theoretically possible from both sides. , To local authorities, groups of community leaders or individuals. If the manager knows that this delegation is beneficial, he will easily hand over his power to others. Delegation will motivate employees because they feel they need to be effective and they need to be given the opportunity to increase their effectiveness, initiative and creativity. Through the phenomenon of delegating authority, competence, competence, skills, will be rewarded to employees.
Machine summary:
تفويض اختيار موجب ايجاد انگيزه در کارکنان خواهد شد زيـرا آنان احساس ميکنند که بايد مؤثر واقع شوند و بايد به آنها ميدان داده شود تا اثربخشي و ابتکار عمل و خلاقيت هاي خود را افزايش دهند.
بنابراين مبناي عدم تمرکز سازماني تفويض اختيار يا واگذاري اختيارات بيشتر و متناسب با مسئوليتها به مديران و مسئولين سطوح مختلف سلسله مراتب سازماني از سوي مقام مسئول دستگاه است .
مطالعات مربوط به تمرکز نشان مي دهد که ميزان ارتباطات ، حضور و رضايتمندي کارکنان در شرکت هاي غيرمتمرکز گرايش به بالاتر بودن دارد، اما دستيابي به هماهنگي و کنترل با دشواري بيشتر براي اين شرکت ها قابل حصول است .
مدير با تفويض اختيار قادر است تا کارها را بين زيردستان خود تقسيم کند که اين امر باعث ميشود تا فشار کارياش کم تر شود و امکان رسيدگي به امور مهم تري مانند برنامه ريزي، سازماندهي، ارزيابي و تحليل فرصت هاي کسب وکار و ...
بنابراين مبناي عدم تمرکز سازماني تفويض اختيار يا واگذاري اختيارات بيشتر و متناسب با مسئوليت ها به مديران و مسئولين سطوح مختلف سلسله مراتب سازماني از سوي مقام مسئول دستگاه (وزير يا رييس ) است .
تمرکزگرايي در مقابل تمرکززدايي تمرکزگرايي به اين معناست که تصميم گيري در سازمان در اختيار افراد محدودي قرار دارد و همه ي تصميمات و اقدامات مهم رده هاي پايين تر سازمان در گروي تأييد مديران رده بالا است .