Abstract:
این پژوهش با هدف طراحی، ساخت و اعتباریابی اولیه آزمون سلامت هیجانی براساس منابع اسلامی انجام گرفت. برای مطالعة ه منابع اسلامی از روش توصیفی و تحلیل محتوا و برای ارزیابی روایی و اعتبار آزمون، از روش پیمایشی با انتخاب نمونه 100 صد نفری استفاده شد. ساختار برداشت شده از منابع اسلامی برای سلامت هیجانی شامل 4 چهار مولفه آگاهی بر هیجانها، موقعیتشناسی، اظهار هیجانی مناسب و کنترل هیجانها است. روایی این ساختار از نظر کارشناسان خبرهٔ ه دین و روانشناسروانشناسی تایید شد و گویهها از آن به دست آمد. مطابقت گویهها با مستندات نیز از نظر کارشناسان تایید و گویههای نهایی اجرا شد. برای سنجش روایی ملاکی، نسخه 76 سوالی پرسشی این آزمون همزمانهمزمان با پرسشنامهپرسشنامه بهزیستی ذهنی اجرا شد که نتیجه، همبستگی معناداری را نشان داد. همبستگی بالا بین مولفهها با کل آزمون و بین گویهها، نشاندهنده روایی سازه بود. اعتبار آزمون به واسطه بررسی همسانی درونی پرسشنامهپرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ در سطح 99/0 به دست آمد. دونیمهسازی نیز اعتباری در حد 89/0 و 92/0 برای دونیمه را نشان داد.
Machine summary:
ساخت و اعتباریابی پرسشنامهپرسشنامه اولیه سلامت هیجانی بر اساس منابع اسلامی احمد تمسکی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(، ایران، قم.
برایناساس پژوهش حاضر، به دنبال دستیابی تعریف و شناسایی مؤلفههای سلامت هیجانی و ساخت و اجرای آزمایشی پرسشنامهپرسشنامه اولیه آن بر اساس آموزههای اسلامی است که میتواند علاوه بر گسترش حوزه متون دینی و انعکاس قابلیت کاربرد آن در علم روانشناسروانشناسی، مسیر را برای سایر دیگر پژوهشگران در زمینههای مختلف پژوهشی هموار کند و نتایج مطلوبی به دست دهد.
بنابراین،بنابراین مسئله اصلی پژوهش حاضر، تعیین مؤلفهها و تهیه پرسشنامهپرسشنامه اولیة ه «سلامت هیجانی» بر اساس آموزههای دین اسلام و منابع روانشناختروانشناختی میباشد است که در ضمن آن به پرسشهایپرسشهایی از جمله تعریف و ویژگیهای سلامت هیجانی و میزان روایی و اعتبار آزمون اولیه سلامت هیجانی پاسخ میدهد.
؛ مرحله سوم: پس از بررسی مطالب نظری و استخراج مفهوم سلامت هیجانی، برای اثبات روایی محتوا و بررسی میزان موافقت مفاهیم استخراج شده با منابع اسلامی، یافتهها در قالب 4 چهار گزاره مفهومی و در یک مقیاس لیکرت 4 چهار درجهای، در معرض داوری و مشورت و تأیید 9 نُه تن از اساتید کارشناس اسلامی آشنا به مباحث فقهالحدیثی، اصولی و روانشناسروانشناسی قرار گرفت.
پس از این مرحله و با فاصله دو هفته، پرسشنامهپرسشنامه سلامت هیجانی با پرسشنامهپرسشنامه بهریستی بهزیستی ذهنی بر 170 نفر از دانشپژوهان دوره کارشناسی و کارشناسیارشد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی; (اجرا شد تا روایی همگرا و واگرای آن نیز سنجیده شود.