Abstract:
برای ارزیابی و نقد علمی منبع آموزشی «نبض زندگی» (1395)، دو گروه شامل 25 نفر مدرس آموزش زبان فارسی و همچنین 32 فارسیآموزغیرایرانی، این منبع را بر اساس گویههای بازبینهی میکلی (2005) بررسی کردند. دادههای حاصل در مورد رتبهبندی زیربخشهای بازبینه به شیوهی آمار توصیفی تحلیل و با یکدیگر مقایسه شدهاند. در بخش نخست، یعنی درسنامه، تمامی زیربخشهای محتوا، واژهها و دستور زبان، تمرینها و فعالیتها، و جذابیت متن و ساخت فیزیکی از دید مدرسان مطلوب هستند. اما از نظر فارسیآموزان، دو زیربخش واژهها و دستور زبان و زیربخش تمرینها و فعالیتها مطلوب نیستند. برای بخش راهنمای مدرس، سه زیربخش مشخصات کلی، اطلاعات پسزمینه و راهنمای روششناسی از نظر هر دو گروه دارای وضعیت مطلوبی نیستند. در مورد بخش آخر بازبینه یعنی بافت، هم نظر مدرسان و هم نظر فارسیآموزان مطلوب است. در بخش دوم پژوهش، بخش بافت برای هر دو گروه در بهترین رتبه در مطلوبیت قرار دارند. برای مدرسان، زیربخش واژهها و دستور زبان و برای فارسیآموزان، زیربخش محتوا در ردیف دوم بهترین رتبهبندی هستند. زیربخش جذابیت متن و ساخت فیزیکی برای هر دو گروه از نظر جایگاه در سومین رتبه مطلوبیت قرار دارد. پژوهشگران میتوانند از این نتایج برای ارزیابی توانمندیها و کاستیهای «نبض زندگی» بهره گیرند.
It would be significant to analyze the content of these educational resources to see whether they are in line with the students’ needs. Miekley’s (2005) checklist is considered an effective criterion for the selection and analysis of language teaching materials. The participants were (a) 25 Persian language teachers teaching Persian to non-Persian language learners and (b) 32 non-Persian language learners, majoring in different medicine sciences in Iranian medical universities. They were asked to analyze the textbook entitled as “Pulse of Life” (Nabze Zendegi) (1385) based on categories in Miekley’s (2005) proposed checklist. Descriptive statistics were employed to separately analyze the data of two groups; the results obtained were compared and contrasted. Given the first section, namely, textbook, teacher participants claimed that the textbook was structurally well-designed and it included attractive content and sub-contents as well as relevant vocabularies and grammar structures. However, student volunteers believed that tasks and activities along with grammar structures and vocabularies were not appropriately presented in this textbook. Two groups of participants perceived that the sub-sections of general characteristics, background information, and methodology guide were not suitable. However, they considered the context section appropriate. Teachers graded the vocabulary subsection, and the students ranked the grammar subsection in the second status. Subsections of passage attraction and book appearance were ordered in the third rank. The findings of this investigation could be helpful for researchers and teachers in evaluating the efficiency and appropriateness of instructional resources, possibly available in the instructional resources of teaching Persian to non-Persian language learners.
Machine summary:
به نظر میرسد این جستار، نخستین پژوهش انجام شده بر این کتاب برای پاسـخ بـه این پرسش ها باشد که دیدگاه مدرسان و زبان آموزان در مورد آن بـر اسـاس بازبینـه میکلـی چیست و کدام بخش هـای آن بـالاترین مطلوبیـت را از دیـدگاه دو گـروه دارد.
از آنجایی که کتاب «نبض زندگی» در حـوزه ی زبـان بـرای اهداف دانشگاهی قرار دارد و این حوزه زیر شاخه ی مطرحی در حوزه ی زبان برای اهـداف ویژه است ، در بخش نظری این جستار، در ابتـدا ایـن دو حـوزه ی آمـوزش زبـان بررسـی میشود و سپس ، انگاره های ارزیابی منابع آموزشی زبان به صورت تفضیلی مـورد مطالعـه و ارزیابی قرار میگیرد.
وکیلیفرد، میرزایی حصاریان و احمدی خلخالی (١٣٩٨) به بررسی مواد آموزشـی زبـان فارسی برای اهداف دانشگاهی پرداخته و کتـاب درسـی در حـوزه ی علـوم اجتمـاعی را بـا استفاده از انگاره ی ارزیابی مک دانف و شاو (٢٠٠٣ ,Shaw &McDonough ) ارزیـابی کـرده و بر مبنای مؤلفه های پنج گانه ، ٥٦ گویه برای تدوین پرسشنامه در نظر گرفته است .
نتایج حاصل از بررسی نشان داد که مجموعـه ی «فارسـی بیـاموزیم » بـه لحاظ سازگاری با مولفه های مطرح شده در انگاره ی مورد نظـر، در درجـه ی مطلـوبی قـرار دارد و نویسندگان این مجموعه به خوبی از معیارهای مطرح شده در بخش ارزیـابی درونـی مانند زبان ، توالی، نوع خواندن ، اعتبار، مناسب بـودن و فرهنـگ ، در جهـت پیشـبرد اهـداف خود استفاده کرده است ، اما علیرغم طراحی تمرین های متفاوت مانند نقـش بـازی کـردن و شبیه سازی که در صورت قابل اجرا بودن میتواند بخشی از دوره های آموزش زبـان فارسـی باشد، به طور ویژه در این کتاب به چشم نمیخورد.