Abstract:
همانطور که ماریان فراستیگ در کتاب «آزمون پیشرفته ادراکی ـ بینایی» میگوید، درصد بالایی از یادگیری کودکان از طریق ادغام حرکات بدن با دید (چشم) صورت میگیرد و چنانچه کودک در این حوزه مشکل داشته باشد، در انجام دادن فعالیتهای آموزشی، بهخصوص در مهارتهای حرکتی ظریف مثل نوشتن، با مشکلاتی مواجه خواهد شد. هر نوع مشکلی که منجر به افت تحصیلی و کاهش میزان پیشرفت تحصیلی شود، به اتلاف اقتصاد ملی و از طرفی سرزنش و تحقیر دانشآموزان و تشکیل خودپنداره ضعیف و کاهش عزتنفس آنها میانجامد و سلامت روانشان را به مخاطره میاندازد و چه بسا به سازوکارهای دفاعی ناموفق کشانده شوند. این مشکلات از دانشآموز و مدرسه به خانه و خانواده راه میگشاید و اضطراب و ناخشنودی را در فضای زندگی میپراکند. بنابراین، اقدام به غربالگری و تشخیص زودهنگام برای مداخله بهنگام به منظور پیشگیری از اختلالات ناشی از ناتوانی در مهارتهای ادراک دیداری کودکان در سنین پیشدبستان ضروری است.
Machine summary:
ادراک دیداری از کودکی / کارشناس علوم تربیتی ـ عضو کمیته تولید محتوای پیش دبستان استان فارس / آتوسا جاویدی پارسیجانی ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ فایلهای مرتبط / درصد بالایی از یادگیری کودکان از طریق ادغام حرکات بدن با دید (چشم) صورت میگیرد و چنانچه کودک در این حوزه مشکل داشته باشد، در انجام دادن فعالیتهای آموزشی، بهخصوص در مهارتهای حرکتی ظریف مثل نوشتن، با مشکلاتی مواجه خواهد شد.
اشاره همانطور که ماریان فراستیگ در کتاب «آزمون پیشرفته ادراکی ـ بینایی» میگوید، درصد بالایی از یادگیری کودکان از طریق ادغام حرکات بدن با دید (چشم) صورت میگیرد و چنانچه کودک در این حوزه مشکل داشته باشد، در انجام دادن فعالیتهای آموزشی، بهخصوص در مهارتهای حرکتی ظریف مثل نوشتن، با مشکلاتی مواجه خواهد شد.
بنابراین، اقدام به غربالگری و تشخیص زودهنگام برای مداخله بهنگام به منظور پیشگیری از اختلالات ناشی از ناتوانی در مهارتهای ادراک دیداری کودکان در سنین پیشدبستان ضروری است.
لذا ارزیابی و ارتقای این مهارت قبل از اینکه کودکان بهطور رسمی وارد مدرسه شوند، اهمیت زیادی دارد و برای بهبود آن به برنامههای خاص نیاز است تا کودکان بتوانند مهارتهای اولیه مورد نیاز را برای موفقیت در یادگیری تحصیلی آینده کسب کنند.
لذا با توجه به مطالعات متعددی که نشان میدهند کودکانی که در خواندن، نوشتن و ریاضیات مشکل دارند در مهارتهای ادراک دیداری خود دچار نقص هستند، ارزیابی و ارتقای این مهارت، قبل از اینکه کودکان بهطور رسمی وارد مدرسه شوند، از اهمیت زیادی برخوردار است.
بحث و نتیجهگیری اختلال در مهارتهای ادراک دیداری ممکن است به اختلال در یادگیری کودکان در زمینههای خواندن، نوشتن و ریاضیات منجر شود.