Abstract:
مطالعه حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی برنامه درسی «تربیت کودک از دیدگاه اسلام و روانشناسی» بهعنوان یکی از دروس عمومی، انجام گرفت. روش تحقیق از نوع طرح آمیخته اکتشافی (کیفی کمی) است. در مرحله کیفی، پس از بررسی اسناد علمی و مصاحبه با صاحبنظران، کدهای محوری و گویههای مربوط به عناصر هدف، محتوا، روش تدریس و روش ارزشیابی برنامه درسی پیشنهادی، با روش تحلیل محتوا استخراج گردید و مبنای تدوین پرسشنامه محققساخته شد. در مرحله کمی و با روش توصیفی پیمایشی، جهت اعتبارسنجی برنامه درسی با الگوی مبتنی بر نظر خبرگان آیزنر، پرسشنامه توسط بیست متخصص (استادان علوم تربیتی، روانشناسی و معارف اسلامی) در دانشگاه یزد تکمیل شد. دادههای پرسشنامه، با آزمون تحلیل واریانس رتبهای فریدمن تحلیل شد. یافتهها نشان داد که اعتبار برنامه درسی طراحی شده توسط متخصصان، بهدلیل اتخاذ رویکرد بینرشتهای، و لزوم بازنگری اساسی و نوآوری در دروس عمومی تایید شد.
This study aims at designing and validating the curriculum of "Educating Children from the Perspective of Islam and Psychology" as one of the general courses. The research method is mixed exploratory (qualitative-quantitative). In the qualitative stage, after reviewing the scientific documents and interviewing the experts, the central codes and items related to the objective elements, content, teaching method and evaluation method of the proposed curriculum were extracted by content analysis method and became the basis for the researcherdeveloped questionnaire. In the quantitative stage, using descriptive survey method, the questionnaire was completed by twenty experts (professors of educational sciences, psychology and Islamic studies) at Yazd University in order to validate the curriculum with the model based on Eisner’s experts’ opinion. The questionnaire data were analyzed through Friedman’s test of analysis of variance by ranks. The results showed that the validity of the curriculum designed by experts was confirmed due to the adoption of an interdisciplinary approach and the necessity for fundamental review and innovation in general courses.
Machine summary:
در مرحلة کمّي و با روش توصيفي پيمايشي، جهت اعتبارسنجي برنامة درسي با الگوي مبتني بر نظر خبرگان آيزنر، پرسشنامه توسط بيست متخصص (استادان علوم تربيتي، روانشناسي و معارف اسلامي) در دانشگاه يزد تکميل شد.
بهمنظور تحقق اهداف كلان سند اسلامي شدن دانشگاهها (1392، ص19) شامل تعميق و نهادينهسازى معارف و آموزههاى اسلامي در دانشگاه، گسترش تعامل حوزه و دانشگاه، تحقق سبك صحيح زندگي اسلامي و احيا و ارتقاي نقش خانواده در فرايند تعليم و تربيت، هدف کلي اين مطالعه، طراحي و اعتبارسنجي برنامه درسي تربيت کودک از ديدگاه اسلام و روانشناسي بهعنوان يکي از دروس عمومي از نظر خبرگان در سال تحصيلي 97ـ1396 است.
در مرحله کمّي (پاسخ به سؤال دوم)، با استفاده از روش توصيفي ـ پيمايشي، پرسشنامه جهت اعتبارسنجي برنامه درسي پيشنهادي با الگوي مبتني بر نظر خبرگان آيزنر، توسط بيست متخصص (ده استاد علوم تربيتي و روانشناسي و ده استاد معارف اسلامي دانشگاه يزد) تکميل شد.
يافتهها سؤال پژوهشي اول: در طراحي برنامه درسي تربيت کودک از ديدگاه اسلام و روانشناسي، عناصر برنامه درسي (اهداف، محتوا، روش تدريس و روش ارزشيابي) چه ويژگيهايي دارد؟ در مرحله کيفي تحقيق، پس از بررسي اسناد علمي و مصاحبه با صاحبنظران، کدهاي محوري و گويههاي درنظرگرفتهشده براي طراحي برنامه درسي پيشنهادي به شرح جدول 2 استخراج شدند.
نظر خبرگان در رابطه با محتواي طراحي برنامه درسي تربيت کودک) 20(n= {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول 4، آماره فريدمن تفاوت ميانگين متغيرهاي فوق را تأييد كرد (05/0P 1.
نظر خبرگان درباره روش ارزشيابي برنامه درسي تربيت کودک) 20(n= {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به جدول 6، آماره فريدمن تفاوت ميانگين متغيرهاي فوق را تأييد كرد (05/0P 1.