Abstract:
پژوهش حاضر جهت ارائه الگوی تدریس برای پرورش تفکر فلسفی در دانش آموزان دوره ابتدایی انجام گرفته است. این پژوهش با استفاده از روش اسنادی و تحقیق کیفی با رویکرد قیاسی و روش توصیفی–استنتاجی در تلاش به پاسخ گویی به سه سوال اصلی برآمده است. سوال اول در راستای تبیین مبانی نظری این نوع برنامه درسی و سوال بعدی، به دنبال ارائه زیرمقوله های عناصر اساسی برنامه تفکر فلسفی شامل اهداف آموزشی، محتوای آموزشی، فرایند یاددهی یادگیری و شیوه ارزشیابی است که این زیرمقوله ها با تکیه بر دو الگوی برنامه درسی تایلر و آموزش فلسفه به کودکان متیولیپمن بسط یافته و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته به جمع آوری اطلاعات اقدام شده است. سپس بنا بر پژوهش کیفی نظریه ای به ارائه الگوی پرورش تفکر فلسفی پرداخته شده است. هدف الگوی حاضر پرورش انواع تفکر و ترویج مهارت فلسفیدن می باشد. نتایج این مطالعه نشان می دهد با اجرای دقیق الگو می توان شهروندانی با قوای تفکر منطقی، تفکر انتقادی وانواع تفکر با قوای تمیز ارزشها از ضد ارزشها به صورت اقناعی پرورش داد. درک چیستی چرایی و چگونگی مسائل از جمله نتایج اصلی پرورش تفکر فلسفی در بین دانش آموزان تحت پوشش طرح می باشد.
The present study was conducted to provide a teaching model for the development of philosophical thinking in elementary school students. This research has tried to answer three main questions by using documentary method and qualitative research with deductive approach and descriptive-inferential method. The first question in order to explain the theoretical foundations of this type of curriculum and the next question seeks to provide subcategories of the basic elements of the philosophical thinking program including educational objectives, educational content, learning teaching process and evaluation method that these subcategories rely on two curriculum models Tyler and teaching philosophy to methyolipman children have been developed and information has been collected using a semi-structured cube mesh. Then, based on a qualitative theoretical research, a model for cultivating philosophical thinking has been presented. The purpose of this model is to cultivate a variety of thinking skills and to promote philosophical skills. The results of this study show that by accurately implementing the model, it is possible to cultivate citizens with the powers of rational thinking, critical thinking and all kinds of thinking with the pure powers of values from counter-values in a convincing way. Understanding why and how problems are among the main results of fostering philosophical thinking among students covered by the project.
Machine summary:
سوال اول در راستای تبیین مبانی نظری این نوع برنامـه درسـی و سـوال بعـدی، به دنبال ارائه زیرمقوله های عناصر اساسی برنامه تفکر فلسفی شامل اهداف آموزشی، محتـوای آموزشی، فرایند یاددهی یادگیری و شیوه ارزشیابی اسـت کـه ایـن زیرمقولـه هـا بـا تکیـه بـر دو الگوی برنامه درسی تایلر و آموزش فلسفه به کودکان متیولیپمن بسط یافتـه و بـا اسـتفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته به جمع آوری اطلاعات اقدام شده است .
بـا تکیـه بـر ایـن بـاور ذهنـی، پـژوهش حاضـر بـه دنبـال طراحـی الگـوی تـدریس "پرورش تفکر فلسفی" در دوره ابتدایی می باشد هدف اصلی تحقیق طراحی الگو، تبیـین و ارائه شاخص ها و زیرمقوله ها درخصوص عنصرهای اساسـی برنامـه درسـی تفکـر فلسـفی است کـه از طریـق آن رشـد انـواع تفکـر و راههـای فلسـفیدن در دانـش آمـوزان ابتـدایی افزایش یابد.
این تحقیق با استفاده از نمونه گیری هدفمند از بین خبرگان رشـته هـای برنامه ریزی آموزشی و درسی، برنامه ریزی فرهنگی، روانشناسی یادگیری و فلسفه تعلـیم و تربیت به دنبال کشف ، تدوین و تولید دانش در موضوع مورد مطالعـه و رسـیدن بـه مراحـل برنامه درسی پرورش تفکـر فلسـفی بـرای اسـتفاده در بـین دانـش آمـوزان مقطـع ابتـدایی بوده است .
از یـک سـو محیط اجتماعی و فرهنگی و از یک سو والدین و معلمان و گروه همسالان بر رشد انسان هـا تأثیر می گذارد (صالحی امیری، ١٣٩٥) الگوی تدریس حاضر با در نظـر گـرفتن اقتضـائات دوره ابتدایی از لحـاظ روانشناسـی یـادگیری و روانشناسـی کـودک و درهـم تنیـدن بحـث آموزش فلسفه به کودکان فرصـتهای ایـن دوران را جهـت پـرورش تفکـر فلسـفی در بـین دانش آموزان غنیمت بر شمرده و به طراحی الگوی پرورش تفکر فلسفی پرداخته است .