Abstract:
مکتب کتابآرایی مشهد یکی از مهمترین مکاتب هنری عصر صفوی در نیمه دوم قرن دهم هجریقمری است که در کتابخانه شاهزاده ابراهیم میرزای صفوی، حاکم مشهد، شکل گرفت. مصورسازی مضامین عرفانی بکر و ارزشمندی همچون آثار عبدالرحمن جامی، که با توجه بسیار در این مکتب مصور شد و همچنین، بهرهگیری از الگوهای تصویری جدید، بر گسترش نگارگری عصر صفوی در دیگر مکاتب معاصر آن روزگار تاثیرگذار بود. این پژوهش با توجه به این نکته که مکتب کتابآرایی مشهد در سایه ارادت اصحاب هنر به آستان قدس رضوی، تحت حمایت حکمران ادیب و هنردوست عصر صفوی، شاهزاده ابراهیم میرزا در نیمه دوم قرن دهم هجریقمری شکل گرفت، بر آن است تا میزان گسترش ویژگیهای نگارگری عصر صفوی اواخر قرن دهم را در دیگر مکاتب آن عصر، شامل مکتب قزوین و مکتب شیراز بررسی نماید. پرسش این است: مکتب کتابآرایی مشهد تا چه میزان بر توسعه نگارگری عصر صفوی در قرن دهم هجریقمری تاثیرگذار بوده است؟ و بیشترین اقتباس از سوی کدام مکتب انجام شده است؟ براساس یافتههای پژوهش، مکتب کتابآرایی مشهد، علیرغم عمر کوتاهش، به سرعت رشد یافته و نقش مهمی بر توسعه مضامین نو و الگوهای ساختاری جدید در مکاتب درباری و تجاری ایران در نیمه دوم قرن دهم هجریقمری داشته است؛ از این بین، بیشترین الهامپذیری از ویژگیهای مضمونی، تصویری و ساختاری نگارگری مکتب مشهد در نسخ مصور مکتب شیراز دیده میشود. روش پژوهش تحلیلی-تطبیقی و شیوهی گردآوری اطلاعات کتابخانهای-اسنادی است.
Mashhad book designing school is one of the most important artistic Iranian schools which was formed in Prince Ibrahim Mirza's library (Mashhad governor during Safavi dynasty) in the second half of 10th century A.H. The illustration of valuable gnostic content such as Jami's Haft Awrang (i.e.: seven thrones) with a great attention and also using new miniature painting patterns were impressive in the development of other schools. The main goal of this research is to answer the following question: what is the effect of Mashhad book designing school (that was supported by the literate and virtuoso Prince Ibrahim Mirza at the Safavi dynasty who was interested in Astan Ghods Razavi at the second half of the 10th century A.H) on the expansion of the painting patterns at the end of the 10th century? Which school has the most influence and derivation? And what is the aim of that? According to the results, Mashhad school, despite its short duration, grew up so rapidly and significantly influenced the expansion of new contents and structural patterns in Iranian courtier and commercial schools at the second half of the 10th century A.H. Among these schools, illustrated manuscripts at Shiraz school has been inspired dramatically by the painting patterns of Mashhad school. The method of the research was analytical-comparative and data collection method is library and documentary-based.