Abstract:
آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ای در راس ﻫﻤﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺖ. اﻣﺮوزه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻋﻠﻮم ﻋﺼﺮ ﺟﺪﯾﺪ ﻣﺤﺴﻮب ﮔﺮدﯾﺪه و روز ﺑﻪ روز ﺑﺮ اﻫﻤﯿﺖ آن اﻓﺰوده ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﻪ ﻣﻮازات ﭘﯿﭽﯿﺪه ﺗﺮ ﺷﺪن و ﻣﺤﺪود ﺷﺪن ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺎﻟﯽ و ﻣﺎدی ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ، اﻫﻤﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﭘﯿﺪا ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. در ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ای ﭘﺮورش ﻧﯿﺮوﻫﺎی ﻓﺮﻫﯿﺨﺘﻪ ﻣﻨﻄﺒﻖ ﺑﺎ ارزﺷﻬﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، دﯾﻨﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺟﺰء اﻫﺪاف ﮐﻠﯽ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻣﯿﺒﺎﺷﺪ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ اﻫﺪاف و ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ آﻣﻮزﺷﯽ از روش ﻫﺎی ﻣﺘﻨﻮﻋﯽ ﯾﺎری ﻣﯿﮕﯿﺮﻧﺪ. ﻫﺪف ﮐﻠﯽ آﻣﻮزش وﭘﺮورش در ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ای اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﻓﺮد را ﻃﺒﻖ اﻟﮕﻮی ارزش ﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﺳﯿﺎﺳﯽ، دﯾﻨﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺧﻮد ﺗﺮﺑﯿﺖ ﮐﺮده و اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪ دﻫﺪ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ روش ﻣﺮوری ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای و ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ دﯾﺪﮔﺎه ﻫﺎی ﺣﺎﮐﻢ ﺑﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ آﻣﻮزﺷﯽ در ﺳﺎزﻣﺎن آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺗﺎﻟﯿﻒ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ. در ﻧﺘﯿﺠﻪ اﻫﺪاف آﻣﻮزش وﭘﺮورش ﺳﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻢ در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ آﻣﻮزﺷﯽ اﯾﻔﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. اوﻻ ﺑﻪ ﻓﺮاﮔﺮد آﻣﻮزش وﭘﺮورش ﺟﻬﺖ ﻣﯽ دﻫﻨﺪ. ﺛﺎﻧﯿﺎ اﻧﮕﯿﺰه ﺣﺮﮐﺖ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ را ﺑﻪ وﺟﻮد ﻣﯽ آورﻧﺪ. ﺛﺎﻟﺜﺎ ﻣﻼک ﻫﺎی ﮐﻨﺘﺮل و ارزﺷﯿﺎﺑﯽ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ را اﯾﺠﺎد ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. از ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ، ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻧﻮع ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ آﻣﻮزﺷﯽ، آن ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ رﻫﺒﺮی ﺑﺎﺷﺪ.
Machine summary:
این پژوهش با روش مروری کتابخانه ای و با هدف بررسی دیدگاه های حاکم بر مدیریت آموزشی در سازمان آموزش و پرورش تالیف یافته است .
هر کجا که سخن از سازمان و گروه های کاری در قالب رسمی و غیررسمی برای تحقق نیازهای اجتماعی به میان میآید ، مدیریت و رهبری محور فعالیت های آن قرار میگیرد، زیرا تا نیروی انسانی متخصص و مدیران لایق و کارآمد وجود نداشته باشند از منابع مادی، انسانی و مالی استفاده مناسب به عمل نمی آید.
همچنین درباره هدف اصلی رشته مدیریت آموزشی، می توان گفت: اساسا هدف مدیریت آموزشی غنا بخشی یک روش در زمان و مکان مناسب است در مورد ضرروت وجود مدیریت آموزشی در ساخت نظام آموزشی کشور اعتقاد بر این است که ساخت نظام آموزشی هر کشوری در برگیرنده مجموعه ای از نیازهای سازمان های رسمی آن کشور است و عملکرد نظام آموزش و پرورش که مدیران آموزشی اداره آنها را بر عهده دارند، نه تنها از نظر پیشرفت اقتصادی و اجتماعی ، بلکه از نظر تاثیری که بر تحرک شغلی و انتظارات دارد، از اهمیت تعین کننده ای برخوردار است.
کاترز مهارت را به توانایی هایی که در نحوه انجام وظایف ذاتی نیست ولی قابل پرورش است تعریف می کند وی مدیر را کسی میداند که اعمال دیگران را هدایت می کند و مسئولیت تحقق هدف های خاصی را به عهده دارد.
لازمه مدیریت موفق داشتن مهارت های 3 گانه فنی، انسانی و ادراکی است مهارت فنی عبارتست از توانایی حاصل از تجربیات، آموزش و کارورزی لازم برای بهره گیری از دانش ها، روش ها، فنون و تجهیزات مورد استفاده در انجام کارهای خاص[4].