Abstract:
ﻫﻮﯾﺖ وﺷﻨﺎﺳﻪ، ﺑﺨﺸﯽ ﺟﺪاﯾﯽ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ از اﻓﺮاد، ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ وﺟﻮاﻣﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺎ ﺷﻨﯿﺪن ﻧﺎم ﻫﺮ ﻓﺮد، ﺳﺎزﻣﺎن وﯾﺎ ﻧﺎم ﻫﺮ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ، ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ای از اﻃﻼﻋﺎت، ﺗﺠﺎرب وﺑﺮداﺷﺖ ﻫﺎ در ذﻫﻨﻤﺎن ﺷﮑﻞ ﻣﯿﮕﯿﺮﻧﺪ. ﻓﺮاﺧﻮاﻧﯽ ذﻫﻨﯽ وﺗﺼﻮﯾﺮی ﮐﻪ ﺑﺮﻧﺪ ﻧﺎم دارد ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ اﺛﺮی ﺧﻮﺷﺎﯾﻨﺪ ﯾﺎ ﻧﺎﺧﻮﺷﺎﯾﻨﺪ ﺑﺮ روی ﻣﺨﺎﻃﺐ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. در واﻗﻊ ﺑﺮﻧﺪ ﯾﮏ ﻣﮑﺎن، DNA آن ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮد؛ ﯾﻌﻨﯽ آﻧﭽﻪ ﯾﮏ ﺷﻬﺮ از آن ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ، آﻧﭽﻪ ﻧﺴﻞ ﺑﻪ ﻧﺴﻞ اﻧﺘﻘﺎل ﯾﺎﻓﺘﻪ و آﻧﭽﻪ آن ﺷﻬﺮ را ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮد و ﻣﺘﻤﺎﯾﺰ از ﻣﮑﺎنﻫﺎی دﯾﮕﺮ ﮐﺮده اﺳﺖ ﺑﺮﻧﺪﯾﻨﮓ ﺷﻬﺮی، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اﺑﺰاری ﻗﺪرﺗﻤﻨﺪ در دﺳﺖ دوﻟﺘﻤﺮدان آن ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺟﺬب ﺑﺎزدﯾﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪﮔﺬاران اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺘﯿﺠﻪ آن رﺷﺪ و روﻧﻖ اﻗﺘﺼﺎدی ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. اﻟﺒﺘﻪ ﺑﺎﯾﺪ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع را ذﮐﺮ ﮐﺮد ﮐﻪ اﺳﺘﻘﺮار اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺑﺮﻧﺪ ﺷﻬﺮی ﮐﺎر ﺳﺎدهای ﻧﯿﺴﺖ. در اﯾﻦ ﻧﻮﺷﺘﺎر ﻋﻠﻤﯽ ﺳﻌﯽ ﺷﺪه ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﺑﺮﻧﺪ ﺳﺎزی ﺷﻬﺮی اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎ اﻗﺘﺒﺎس از ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﺑﺮﻧﺪﯾﻨﮓ ﺷﻬﺮی ﺑﺮای ارﺗﻘﺎی ﮔﺮدﺷﮕﺮی در ﺷﻬﺮﻫﺎی ﺷﺎﺧﺺ اﺳﻼﻣﯽ ﺗﺒﯿﯿﻦ و اراﺋﻪ ﺷﻮد. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻠﻪ را ﻣﯿﺘﻮان ﺑﻌﻨﻮان ﻣﺮﺟﻊ ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ و ﭘﺎﯾﺶ ﻣﯿﺰان ﺗﺎﺛﯿﺮ ﮔﺬاری ﺑﺮﻧﺪ ﺳﺎزی ﺷﻬﺮی اﺳﻼﻣﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮد.
Machine summary:
در اين نوشتار علمي سعي شده شاخص هاي برند سازي شهري اسلامي با اقتباس از شاخص هاي بين المللي برندينگ شهري براي ارتقاي گردشگري در شهرهاي شاخص اسلامي تبيين و ارائه شود.
مقدمه امروزه بيشتر شهرها که دراحياء وتجديد حيات مراکز شهري خود موفق بوده اند همگي فرايند و مراحلي را در پس گرفته اند که جامع و بصورت سيستم باز و پويا بوده است نه اينکه شهر را در يک سيستم بسته مدل سازي نمايند و تبادلات و واکنش هاي آن را محدود سازند.
برند شهري از فاکتور هايي است که مي تواند يک شهر را متمايز از شهرهاي ديگر کرده ، خاطره انگيزي را در ساکنان يا ميهمانان آن شهر افزايش دهد و عاملي باشد براي جذب ساکنيني جديد.
تعاريف ارائه شده برند سازي شهري (به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار ٢.
شاخص GMI برندسازي شهري آنهولت ، ابزاري براي ارزيابي برند شهري است که توسط آن ٥٠ شهر برتر جهان از ٢٥ کشور شناخته شده است .
رتبه بندي کلي ده شهر اول جهان بر اساس شاخص برند شهري آنهولت (٢٠١١) (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ١.
شاخص هاي برند سازي شهري اسلامي براي تبيين شاخص هاي اسلامي شهرها، سعي شده تا با اقتباس از ويژگي هاي شهرهاي اسلامي از قرآن و احاديث ائمه (ع )، به نتيجه رسيد.
اما مهمترين بخش هايي که به برند شهري مي تواند منتج شود عواملي است که با جامعه مسلمانان ارتباط تنگاتنگي داشته باشد.