Abstract:
معماری التقاطی در ایران پیشینهای تاریخی دارد. معماران با استفاده از سبکهای التقاطی در پی خلق بناهایی نوین با
کارآیی مناسبتر در فضاهای معماری و شهرسازی بودهاند. سبکهای معماری مدرن به دلیل تعددء تاثیر بسزایی در تنوع
کالبدی ساختمانها و فضاهای شهری گذاشتهاند. معماران ایرانی دوره قاجار و پهلوی از این نوع معماری در التقاط با
معماری سنتی استفاده کردهاند که در پیدایش سبک و خلق بناهای شاخص این دوران بهخوبی مشهود است. یکی از
مهمترین دغدغههای انسان عصر جدید وجود پیامدهای منفی جهان صنعتی» نظیر آلودگی روزافزون محیطزیست» کاهش
منابع طبیعی و سوختهای فسیلی میباشد. معماری سبز با جستوجوی راهحلی برای به حداقل رساندن اثرات منفی
ساختمانها بر محیطزیست است. بدینجهت این نوع معماری» با اصول و مبانی منطبق با ویژگیهای طبیعت و انرژیهای
پاک, اثرات نامطلوب آلودگیهای زیستمحیطی را کنترل نموده و به مناسبترین طریق در ساختمانها مورداستفاده قرار
میگیرد و موجب پیدایش معماری پایدار میگردد. معماری اقلیمی سنتی ایران نیز راهکارهای مناسبی متناسب با شرایط
اقیلمی هر منطقه و مهار عوامل مخل جوی داشته است. گرچه استفاده از عوامل جوی و بهرهبرداری از تابش خورشید و
جریان هواء رایجترین نوع کاربرد انرژیهای بیزیان در معماری سنتی ایران است. در این مقاله سعی بر آن است تا با
مطالعه و تحلیل معماری اقلیمی سنتی ایران و معماری سبز غربء امکان التقاط این دو سبک از معماری در ایران مورد
بررسی است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش» توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع مکتوب کتابخانههای علمی
تخصصی معماری و مطالعه وبسایتهای علمی پژوهشی بوده است.
Machine summary:
(حائري، ٨٤،١٣٧٥) جدول ٢: طرح ها و ساختمان هاي شاخص معماري نوگرايي ايراني در دوره پهلوي دوم (مأخذ:قباديان ،٢٦٦،١٣٩٢) نام بنا شهر تاريخ معمار کارفرما توضيحات ١ آراماگلماه ک کمال نيشابور ١٤٣٢٣٧- هوشنگ سيحون انجمن آثار ملي معماري مدرن تلفيق شيوه اصفهاني و برج شهياد- ١٣٤٦- شوراي مرکزي جشن تلفيق شيوه پارتي و اصفهاني ٢ آزادي تهران ٥٠ حسين امانت شاهنشاهي و سبک تنديس گرايي ١٣٤٦- مهندسان مشاور دفتر مخصوص فرح با الهام از نماد حياط مرکزي و موزه هنر 3 تهران داض -کامران ديبا، ديبا،سازمان برنامه بادگير-مصالح بتن نمايان و هاي معاصر ٥١ نادر اردلان بودجه سنگ قوس هاي جناغي و گنبد باز ٤ مقبره الشعراء تبريز ١٣٥٠- غلامرضافرزانمهر انجمن آثار ملي با خطوط رسمي بندي-سازه 55 بتني (به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار ٣: گرايش معماري دوره پهلوي دوم (١٣٢٠-١٣٥٧) (مآخذ: نگارندگان ) 43 ٥- جايگاه اقليم در معماري سنتي ايران ٥-١- اقليم ايران در کشور پهناور ايران با مناطق اقليمي متفاوت و شرايط متغير آب و هوايي در فصول مختلف سال ، معماري سنتي ايران راه حل ها و شيوه هاي منطقي و مناسب جهت فراهم نمودن شرايط آسايش انسان ابداع و ارائه نموده است .
(ورمزيار و همکاران ،٣،١٣٩٥) ٦-٢- اصول معماري سبز ٦-٢-١- اصل اول : حفاظت از انرژي "هر ساختمان بايد به گونه اي طراحي و ساخته شود (به تصویر صفحه رجوع شود) که نياز آن به سوخت فسيلي به حداقل ممکن برسد" ضرورت پذيرفتن اين اصل که در عصرهاي گذشته بدون هيچ شک و ترديدي با توجه به نحوه ساخت و سازها غير قابل انکار ميباشد و شايد تنها به سبب تنوع بسيار زياد مصالح و فن آوري هاي جديد در دوران معاصر چنين اصلي در ساختمان ها به دست فراموشي سپرده شده است و اين بار با استفاده از مصالح گوناگون و يا با ترکيب هاي مختلفي از آنها، ساختمان ها، محيط را با توجه به نياز هاي کاربران تغيير مي دهند.