Abstract:
در پی ارائه چارچوب پیشنهادی دولت درخصوص لایحه بودجه ۱۳۸۹ و موضوع ارائه ردیفهای
بودچهای صرفا بر حسب دستگاههای اصلی» معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی
ریاستجمهوری فهرست دستگاهها و ردیفهایی که قرار است بهعنوان ردیفهای اصلی در
پیشنویس مزبور درج شود را ذیل ۴۲ ردیف اصلی» ارائه کرده است. این اقدام درحالی انجام
میشود که لوایح بودجه در سالهای ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ نیز با این وضعیت تقدیم شده و توسط مچلس
شورای اسلامی اصلاح شده است. این گزارش ضمن بیان مبانی نظری حضور دستگاههای اجرایی
در بودجه؛ فهرست دستگاههایی که اعتبارات آنها باید به تفکیک در قوانین بودجه لحاظ شود (با
توجه به آخرین تغییرات در لایحه بودجه ۱۳۸۹) را استخراج و آنها را ذیل سه قوه مقننه» مجریه و
قضائیه طبقهبندی کرده است.
طبق بررسیهاء معیارهای زیر برای استقلال ردیف دستگاههای اجرایی مد نظر قرار گرفت:
* تمام دستگاههایی که دارای قانون تاسیس بوده یا اساسنامه آنها به تصویب مجلس شورای
اسلامی» شورای انقلاب یا شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است (مگر آنکه طبق قانون تاسیس
یا اساستامه دستگاه مزبور دارای, شخصیت حقوقی مستقل نبوده یا دارای استقلال مالی تباشد):
* تمام وزارتخانهها (صرفنظر از داشتن یا نداشتن قانون تاسیس)»
* دستگاههای مندرج در قانون اساسی,
* نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری,
* دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت. درمان و آموزش
پزشکی, همچنین موسسات تحقیقاتی و پژوهشی وابسته به دستگاههای اجرایی ذیل دستگاههای
مربوط طبقهبندی شدند.