Abstract:
تحقیق حاضر با هدف تأثیر مسئولیت های اجتماعی بر ارزش ویژه برند مقصد گردشگری از دیدگاه گردشگران داخلی در شهر تبریز در تابستان ۱۳۹۸ صورت پذیرفته است. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و براساس روش گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس به منظور تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق آن دسته از گردشگران داخلی هستند که در تابستان ۱۳۹۸ به شهر تبریز سفر کردهاند. داده های مورد نیاز برای این تحقیق با روش نمونه گیری تصادفی ساده از گردشگران داخلی در شهر تبریز و با ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. با توجه به این که حجم جامعه نا معلوم می باشد از فرمول کوکران به منظور تعیین حجم نمونه استفاده شده است که عدد ۳۸۴ بدست آمده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که مسئولیتهای اجتماعی مقصد گردشگری شهر تبریز تأثیر معنی داری بر ارزش ویژه برند مقصد و هریک از ابعاد آن دارد.
This study aims to the impact of tourism destinations social responsibilities on the their brand equity from domestic tourists’ perspectives in tabriz city has been done in the summer of 2019. This research, in terms of purpose is functional and based on data collection, is descriptive survey. Also, It has been used structural equation modeling through the Smart Pls software to analyze data. The statistical population of this study includes domestic tourism who have traveled to Tabriz city in the summer of 2019.The data required for this research has gathered by questionnaire with Simple random sampling method through domestic tourism in the city of Tabriz. Since the size of the population is unknown, the Cochran formula was used to determine the sample size, which is 384.The provided results indicate that tourism destinations social responsibilities Tabriz city on the their brand equity and each of its dimensions has a significant and positive impact.
Machine summary:
نتايج بدست آمده حاکي از آن است که مسئوليت هاي اجتماعي مقصد گردشگري شهر تبريز تأثير معني داري بر ارزش ويژه برند مقصد و هريک از ابعاد آن دارد.
فرضيه اصلي تحقيق حاضر عبارت است از: مسئوليت هاي اجتماعي مقصد گردشگري تأثير مثبت و معناداري بر ارزش ويژه برند مقصد گردشگري دارد.
با توجه به مطالب فوق فرضيه زير ارائه شده است : فرضيه ١- مسئوليت هاي اجتماعي مقصد گردشگري تأثير معنيداري بر ارزش ويژه برند مقصد گردشگري دارد.
بنابراين ، در پژوهش حاضر فرض شده است که مسئوليت هاي اجتماعي مقصد گردشگري بر تصوير ذهني برند مقصد گردشگري تأثير دارد.
جدول (٤): مسيرهاي مستقيم متغيرهاي فرضيات اصلي (به تصوير صفحه مراجعه شود)در فرضيه ١ ضريب مسير ٠/٨٤٢ است که با توجه به مقدار احتمال معناداري که برابر ٠/٠٠٠ شده است و از ٠/٠٥ کمتر مي باشد ميتوان نتيجه گرفت که اين ضريب مسير در سطح خطاي ٠,٠٥ معنيدار است يعني مسئوليت هاي اجتماعي مقصد گردشگري تأثير مثبت و معنا داري بر ارزش ويژه برند مقصد گردشگري دارد.
تحقيق حاضر با هدف تأثير مسئوليت هاي اجتماعي بر ارزش ويژه برند مقصد گردشگري از ديدگاه گردشگران داخلي در شهر تبريز در تابستان ١٣٩٨ صورت پذيرفته است .
نتايج بدست آمده حاکي از آن است که مسئوليت هاي اجتماعي مقصد گردشگري تبريز تأثير معني داري بر ارزش ويژه برند مقصد و هريک از ابعاد آن دارد.
, (2013), Corporate Social Responsibility and Brand Equity in Industrial Marketing, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 3 (9), 285-273.