Abstract:
بهکارگیری شاخههای جدید سبکشناسی و بازیابی ابزارهایی مناسب برای تجزیه و تحلیل متون فارسی میتواند دریچهای تازه به شناخت مطلب باشد. در پژوهش حاضر که به روش توصیفی و تحلیل محتوا انجام شده، سعی بر آن بوده است تا رمان هستی از فرهاد حسنزاده از دیدگاه سبکشناسی انتقادی مورد توجه قرار گیرد. یعنی در کلانلایههای روایی و متنی با تجزیه و تحلیل کانونسازی، میزان تداوم کانونسازی (کانونسازی متغیر و چندگانه) و جنبههای کانونسازی (جنبهی ادراکی زمان به ترتیب، دیرش، بسامد و مکان و جنبه جهانبینی) و نیز خرد لایههای آوایی، واژگانی، نحوی، کاربردشناسی و بلاغی در ارتباط با لایهی بیرونی آن (بافت موقعیتی متن) مورد بررسی قرار گیرد. یافتهها حاکی از آن است که برخی متغیرهای سبکی در متن وجود دارد که منجر به کشف جهانبینی و تبیین مسائل اجتماعی روز مثل جنگ، فقر و... در متن میشود؛ از طرفی نوع بهکارگیری جملات با توجه به مخاطبشناسی باعث استقبال مخاطب نوجوان از این رمان و موفقیتش در عرصه ملی و بینالمللی شده است.
Using new branches of stylistics and retrieval of appropriate tools for analyzing Persian texts can open a new window to them. the present descriptive and content analysis study attempted to examine the novel of Hasti (Existence) by Farhad Hassanzadeh, which has received a lot of attention in terms of critical stylistics, in the context of narrative and textual macro-layers with the analysis of focalization, the degree of continuity of focalization (variable and multiple focalization) and focalization facets (the perceptual facet of time in order, duration, frequency, location, and the ideological facet), as well as the phonetic, lexical, syntactic, pragmatic and rhetorical sub-layers in relation to its outer layer (situational context). The findings suggested that there are some stylistic variables in the text that has led to the discovery of an ideology and the explanation of current social issues such as war, poverty, etc. On the other hand, the type of employing the sentences with respect to audience analysis has encouraged the adolescent audience to welcome the novel and has led to its national and international success. The present study introduced the critical stylistics of the adolescents’ novel as an applied practice in the field of stylistics studies in children’s literature, and provided a deeper understanding of the adolescents’ novel by analyzing the text.
Machine summary:
در پژوهش حاضر که به روش توصيفي و تحليل محتوا انجام شده ، سعي بر آن بوده است تا رمان هستي از فرهاد حسن زاده از ديدگاه سبک شناسي انتقادي مورد توجه قرار گيرد؛ يعني در کلان لايه هاي روايي و متني با تجزيه وتحليل کانون سازي، ميزان تداوم کانون سازي (کانون سازي متغير و چندگانه ) و جنبه هاي کانون سازي (جنبه ي ادراکي زمان به ترتيب ، ديرش ، بسامد و مکان و جنبه جهان بيني) و نيز خرد لايه هاي آوايي، واژگاني، نحوي، کاربردشناسي و بلاغي در ارتباط با لايه ي بيروني آن (بافت موقعيتي متن ) موردبررسي قرار گيرد.
آيا تفکر انتقادي در رمان نوجوان وجود دارد؟ در بررسي انتقادي سبک رمان نوجوآنچه متغيرهاي سبکياي را ميتوان مطرح کرد که منجر به کشف جهان بيني و گفتمان در متن شود؟ از طرفي تا چه اندازه جهان بينيها و گفتمان موجود در رمان هاي انتخابي باعث جذابيت داستان مي شود و نيازهاي مخاطب نوجوان را برطرف و نوجوان را به مطالعه بيشتر ترغيب ميکند؟ براي پاسخ به اين پرسش ها، بررسي رمان هستي از فرهاد حسن زاده مد نظر قرار دارد.
براي اين منظور، در کلان لايه هاي روايي و متني با تجزيه و تحليل کانون سازي، ميزان تداوم کانون سازي (کانونيسازي متغير و چندگانه ) و جنبه هاي کانون سازي (جنبه ادراکي: زمان ؛ ترتيب ، ديرش ، بسامد و مکان ؛ جنبه جهان بينيکي) و نيز خردلايه هاي واژگاني، نحوي، کاربردشناسي و بلاغي در ارتباط با لايه بيروني آن (بافت موقعيتي متن ) مورد توجه قرار ميگيرد.