Abstract:
بهار از پیشگامان سبکشناسی در ایران در مقدمه کتاب خود سبک را روش خاص ادراک و بیان افکار به وسیله ترکیب کلمات و انتخاب الفاظ و طرز تعبیر آنها میداند. شمیسا نیز در کلیات سبکشناسی مفهوم سبک را بدیهی میداند و معتقد است تعریف جامع و کامل آن دشوار میباشد. رضا رئیسی، صاحب رمان مستند «نخل و نی» همچون بسیاری از نویسندگان ادبیات جنگ و مقاومت سبک خاصی را بهخصوص از دیدگاه زبان و هنر داراست. از حیث زبانی میتوان به کاربرد جملات کوتاه، روشن، واژگان و اصطلاحات عامیانه، افعال شکسته و حضور حال و هوای جنوبی در داستان اشاره کرد. لایه های فکری او را مواردی چون واقع گرایی، تکیه بر استنادهای تاریخی جنگ در خرمشهر، بیان روابط انسانی و تأکید بر اصل واقع گرایی تشکیل میدهد. این جستار با روش توصیفی تحلیلی در پی آن است نگاهی سبک شناسانه به داستان «نخل و نی» داشته باشد. روش بررسی سبکی این داستان رویکرد لایه ای است که در 3 لایه زبانی، فکری و ادبی مورد بررسی قرار گرفته است. پرسش اصلی تحقیق آن است که کدام لایه سبکی و در هر لایه کدام ویژگیها با بسامد بالاتری در اثر خودنمایی میکنند؟ پر واضح است با پرداختن به این ویژگی ها میتوان خوانندگان را با سیر اندیشه و نوع نگاه نویسنده به مقوله جنگ آشنا کرد.
Bahar is one of the pioneers of stylistics in Iran in the introduction of the book itself in the particular way of understanding and expression of thoughts by combining words and choosing their words and interpreting them. Shamsia, in general, considers stylistics as self - evident and believes that it is difficult to define its comprehensive and comprehensive definition. Reza Reisi The owner of the novel is a documentary “Nakhl & Neyi” Like many writers of war and resistance literature Like many writers of war and resistance literature, it has a particular style, especially from the point of view of language and art In terms of language, the use of short, clear sentences, vocabulary and slang terms, broken verbs, and the presence of southern weather in the story can be pointed out. His intellectual layers like that Realism, reliance on the historical citation of war in Khorramshahr, the expression of human relations the emphasis is on the principle of realism. This research Following is a descriptive analytical method a stylistic look to the story “Nakhl & Neyi”. The method approach of this story is a layered approach which has been studied in three linguistic, intellectual and literary layers the main question of the research is which lighter layer and which features in each layer reveal with a higher frequency? It is clear that by addressing these features, readers can familiarize themselves with the way of thinking and the type of author's view of the war.
Machine summary:
اين جستارباروش توصيفيتحليليدرپيآن است نگاهي سبک شناسانه به داستان «نخل وني »داشته باشد.
پرسش اصليتحقيق آن است که کدام لايه سبکيودرهرلايه کدام ويژگيهابابسامدبالاتريدراثرخودنمايي ميکنند؟پر واضح است باپرداختن به اين ويژگيهاميتوان خوانندگان راباسيرانديشه ونوع نگاه نويسنده به مقوله جنگ آشناکرد.
درحيطه ادبيات نيزازآنجاييکه بينش و گزينش نويسنده تحت تاثيرعوامل بيرونيجامعه ميباشدباوقوع جنگ نوع خاصيازادبيات به نام ادبيات مقاومت شکل ميگيردکه رسالتش بيان زشتيهاوزيباييهايجنگ است ،بيان محروميت ها،نابودگريها،قدرت بخشيها،سازندگيوتخريب توأمان وويرانگريهاوغيره ....
نويسندگان بانوع تفکرات خاص خودوباديدگاه هايمتفاوت ،هرکدام درشرح وقايع جنگ مسيريراانتخاب نموده اند،عده ايبينشيضدجنگ داشتندوبرخيديگرمعتقدبه قداست ،سخن هاگفته اندکه اغلب اين آثاربه شيوه هايگوناگون خاطره نويسي،گزارش و زندگينامه به تحريردرآمده است .
روش تحقيق : دراين مقاله پس ازمطالعۀکتب مربوط به سبک شناسيورمان نخل وني،مؤلفه هايمربوط به مقوله هايسبکيازجمله ويژگيهايزباني،فکريوادبيازارکان مزبوراستخراج وبا آوردن نمونه هاييدرهرحيطه مقايسه ايازجهت ميزان کاربردهرکدام ازويژگيهايصورت گرفته است .
پرواضح است اين نوع ادبيات تنهاوجه سرگرميوهنرنويسندگيرابه نمايش نميگذارد، مزيت مهم آن «سندسازي»است که امروزه علاوه برجذب مخاطبان وامتناع نويسندگان و فعال کردن زمينه هايفرهنگيوهنريميتواندبه عنوان سنديغيرقابل تحريف برايآيندگان باقيبماند.
(بينياز؛١٣٩٢:٩٤) درسرزمين ماآثاريکه درارتباط بادفاع مقدس دراختيارداريم ،تراوش قلم نويسندگاني است که به قافلـه روشنفکران منسوب نميشـوند،بلکه جوانانيهستندکه جنگ رااز نزديک لمس کرده ،باآن آشنابودند.
نويسنده درجايي ميگويد: «اهميت دفاع مقدس رادرازدست دادن ياگرفتن خاک نميدانم ،آن چه برايمن اهميت داردوسعيميکنم درآثارم آن رابازتاب دهم ،روابط ميان انسان هاست وازهمين زاويه است که به جنگ وآدم هاييکه درآن بوده اند،نگاه ميکنم .
گوييپس ازسال - ها،کسيزن اين دوره راازخواب بيدارکرده وآنهارابه خودآگاهي،ديگرآگاهي و مرگ آگاهيمواجه کرده است .