Abstract:
انسان با نوشتن باعث میشود که کلمات بر روی کاغذ نقش بگیرند و جاودانه شوند و چشمان آدمی را بار دیگر وادار به تحریک کنند و به دنبال آن، نگاهها به حرکت در میآیند و چرخهای از نگاهها ـ سکوت ـ تفکر و نوشتن شکل بگیرند. اگر انسان بخواهد به افکار نو برسد باید بنویسد و لحظاتی از عمر خویش را (چه روز و چه شب) به نوشتن اختصاص دهد. او با نوشتن، درست فکر میکند و با ظهور افکار جدید، چرخی را به حرکت وا میدارد که انتهایش رسیدن به کلمات جدید است انسان با نوشتن تلاش میکندبا خود صحبت کند. زمانی را که آدمی صادقانه با خود شروع به صحبت کردن میکند و ارتباطی با درون خود بر قرار میکند، سبب بیداری درونش میشود. تکامل بشر از طریق کشف و ثبت تجربیات صورت پذیرفته است. زمانی که انسان با نوشتن به افکار خویش وسعت میدهد این اقدام زمینه ساز جهت وجود دیگری در انسان میشود. در چرخه نگاه ـ سکوت ـ تفکر محصول زیبایی بنام هنر نوشتن نهفته است. نوشتن میتواند زمینه ساز شکوفایی افکار نو در انسان شود.
Machine summary:
واژگان کلیدی: مهارت نوشتن، آموزش، نگارش، توانایی نویسندگی، خلاقیت بخش اول: انگيزه عاملي جهت تحقق خلاقيت نوشتاري برخي صاحب نظران لازمه پيشرفت در زندگي را ، انگيزهي يادگيري معرفي كرده اند كه اين خود به نظر اشتباه ميرسد ميتوان گفت لازمه ياد گيري انگيزه ياد گيري است چرا كه در كسي كه انگيزه ياد گيري وجود نداشته باشد ياد گيري صورت نميپذيرد بنابراين برانگيختگي براي مواجه شدن با زندگي ومشكلات آن اساسي و براي يادگيري ضروري است.
نيازهاي ارضا شده قدرتشان كاهش مي يابد وطبعاً افراد را برنمي انگيزند تابراي ارضا آنها هدف هايي را جستجو كنند (هرسي و بلانچارد ، 1930 ، ص 19) از آنجا كه نيازها دائماً در حال تغيير وتمايلات ومحركات دروني ساعت به ساعت رنگ هاي مختلف به خود مي گيرند در آموزش نوشتن خلاق نيز بايد هوشيار بود كه نيازهاي اين حيطه به طرق مختلف وانحاء گوناگون در درون افراد پروراند ، تانيازها به حد ارضا نرسند .
بخش دوم: نقش آموزش در پرورش نوشتن خلاق عالمان تعليم و تربيت 2 بر اين نكته اذعان دارند كه خلاقيت هم قابل آموزش و هم قابل انتقال است .
افلاطون در خصوص ارزش و اهميت داستان و قصه در تربيت كودك ميگويد: بايد پرستاران و مادران را وادار كنيم كه فقط حكاياتي را كه پذيرفتهايم ، براي كودكان نقل كنند و متوجه باشند كه پرورش روح اطفال كه به وسيلهي حكايات حاصل ميشود به مراتب بيش از تربيتي است كه جسم آنها به وسيلهي ورزش پيدا ميكند (عطاران ، 1375 ، ص 123) .