Abstract:
مقام معظم رهبری سیاستهای کلی برای تهیه و تدوین برنامه پنجم توسعه اقتصادی,» اجتماعی و
فرهنگی کشور را طی ۵ محور و ۴۵ بند با رویکرد مبنایی «پیشرفت و عدالت» به دولت ابلاغ
فرمودهاند.
دربند «۸» ذیل محور امور علمی و فناوری به موضوع آموزش و پرورش اشاره شده است.
این بند سیاست کلی برای تهیه و تدوین برنامه پنجم توسعه در حوزه آموزش و پرورش را بدین
شرح معین کرده است: «تحول در نظام آموزش و پرورش با هدف ارتقای کیفی آن براساس نیازها
و اولویتهای کشور در سه حوزه دانش» مهارت و تربیت و نیز افزایش سلامت روحی و جسمی
دانش آموزان».
طرح موضوع تحول نشاندهنده آن است که وضعیت موجود مطلوب نبوده و آموزش و
پرورش از کیفیت مناسب برخوردار نیست. علاوهبر آن ارائه دانش، مهارت و تربیت در حال حاضر
براساس نیاز و اولویت انجام نمیشود» نیازسنجی و اولویتسنجی در این سه حوزه ایجاب میکند
که سیاست واحدی بر سنجش نیاز و ارائه دانش» مهارت و تربیت حاکم باشد. «افزایش سلامت
روحی و جسمی دانشآموزان، تقویت نهادهای موجود برای دستیابی به سلامت را طلب میکند.
علاوهبر آن ارتباطات بینبخشی میتواند کمک موثری در راستای تحقق این بخش از سیاست باشد.
در بند «۳» سیاستهای کلی توسعه ذیل امور فرهنگی «تقویت قانونگرایی؛ انضباط اجتماعی, وجدان
کاری، خودباوری، روحیه کار جمعی، ابتکار، درستکاری، قناعت، پرهیز از اسراف و اهتمام به
ارتقای کیفیت در تولید، مدنظر قرار گرفته است. مفاد این بند از مهمترین نیازها و اولویتهای حوزه
تربیت در آموزش و پرورش کشور است. از مجموع ۴۵ بند و زیربندهای ذیل آن، چندین بند دیگر
نیز به نحوی با وظایف آموزش و پرورش مرتبط هستند. ارتقای شاخصهای سلامت, اهتمام به
توسعه ورزش و مبارزه با مواد مخدر از آن جمله هستند.
هماکنون تحقق سیاستهای بند «۸» از ظرفیتهای قانونی مانند قانون مدیریت خدمات کشوری
و قانون اهداف و وظایف آموزش و پرورش برخوردار است. هر چند که برخی موانع اجرایی، حقوقی و نهادی مانع تحقق این امر هستند.