Abstract:
اهمیّت زبان و زیبایی از دیرزمان در ادبیّات مطرح بوده و این امر در مکتب های ادبی نیز نمود پیدا کرده است. برخلاف نظر علمای بلاغت سنّتی که معتقد بودند تصویرپردازی تنها از طریق صورخیال صورت می پذیرد. تصاویر خیال انگیز بسیاری وجود دارند که عاری از هرگونه صورت خیالی هستند و در انتقال احساس و عاطفۀ شاعر بسیار خوب عمل می کنند. آفرینش تصویر بدون صورخیال، خود از شیوه های خیال انگیزی و تصویر آفرینی است. مسألۀ اساسی این مقاله بررسی ویژگی های مکتب ادبی رمانتیسم در شعر منزوی و تحلیل و تبیین تصاویر مبتنی بر خیال و واقعیّت در مؤلفه های مکتبی اثر است. رمانتیسم نهضتی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است که در قرن نوزدهم و با در هم شکستن قید و بندهای کلاسیک در اروپا شکل گرفت و شرایط اجتماعی ظهور آن در اواخر عصر مشروطه در ایران فراهم آمد. حسین منزوی از شاعران نوآور و توانای معاصر است که اصول مکتب رمانتیسم و احساسات فردی در بسیاری از اشعار وی به خوبی نمایان است. در مقالۀ حاضر به شیوۀ توصیفی – تحلیلی، در دو محور تصاویر حقیقی و تصاویر خیالی به تحلیل مؤلفه های شاخص مکتب رمانتیسم؛ از جمله انعکاس فردیّت شاعر در تصویر، اندوه و تأثیر آن بر تصاویر شعری شاعر، سایه واری و ابهام پدیده ها در تصویر و ... در غزل های منزوی پرداخته ایم. یافته های پژوهش نشان می دهد بسیاری از سروده های منزوی حاصل احساس رمانتیک گونۀ وی است.
Romanticism is a social, political, and cultural movement that emerged in the nineteenth century by breaking with the classical shackles of Europe. The social conditions for its emergence came at the end of the constitutional era in Iran. Since not all the conditions for the establishment of literary schools formed in Europe in Iran exist, it is not expected that the characteristics of a school be seen in a Persian literary work, but it can be done by comparative study of the foundations of European literary schools with frequency of characteristics. The pictures marked the school position of the work. Hossein Manzavi is one of the most innovative and talented contemporary poets, whose principles of romanticism and personal feelings are well reflected in many of his poems. In the present article, with the aim of examining the principles of the school of Romanticism in a descriptive-analytical manner, to analyze the index components of the school of Romanticism, including; We have dealt with individuality, sadness, continuity of images, shadowing, etc. in isolated sonnets. Findings show that many isolated poems are the result of his romantic feeling. "Individuality" is the dominant school component of isolated sonnets, and other principles of this school have been formed with different frequency in relation to this component.
Machine summary:
با توجه به ماهيت اصلي عاطفـۀ غـزل هـاي منـزوي يعنـي عشـق کـه «از مهـم تـرين و پرگفـت وگـوترين مضـامين در شـعر رمانتيـک اسـت » (مـدي ، ١٣٧١: ٢٥)، در ايـن مقالـه بـا توجـه بـه دو واژٔە کليـدي تصـوير و رمانتيسم ، حين بررسي اصول رمانتيسـم در اشـعار منـزوي و نشـان دادن چگـونگي اسـتفادٔە شاعر از آن ها، عوامل تصويرساز دستوري و بلاغي نيز توضيح داده شده است .
روش تحقيق و پرسش ها در اين مقاله اشعار منزوي به شيؤە توصيفي –تحليلي بررسي شده و هدف از آن ارائـۀ نگرشي نو نسبت به اشعار اين شاعر با بررسي اصول مکتب رمانتيسم در تصاوير غزليات وي است و تلاش مي شود به اين پرسش ها پاسخ داده شود: − مؤلفه هاي مکتب رمانتيسم در غزل منزوي به چه شکلي انعکاس يافته است ؟ − کدام يک از عناصـر رمانتيـک و بـه چـه دليـل در اشـعار ايـن شـاعر نمـود بيشـتري داشته است ؟ − نقش عناصر بلاغي و دستوري در ايجاد تصاوير رمانتيک غزل منزوي به چـه ميـزان است ؟ ٢- بحث تصوير در اشعار منزوي صرفا براي زينت کلام نيست ؛ بلکه شيؤە جديدي است بـراي توصيف مناسب تر از احساسات ، عشق و ارزش ها.
با توجه به اين نکته که درون مايۀ تصوير رمانتيک توصيف احساس و عقيـدٔە شاعر است ، هنرمند رمانتيک طبيعت را توصيف نمي کند بلکه احساس و انديشۀ خـود را در طبيعت تعبير مي کند، توصيف از نوع اول در شعر رمانتيک به ندرت مشـاهده مـي شـود امـا انواع ديگر توصيف از شاخصه هاي ايـن مکتـب اسـت .