Abstract:
هدف از این تحقیق، مطالعه یادگیری سازمانی و توانمندسازی روانشناختی در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس بود. جامعه آماری این تحقیق،کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس به تعداد 114نفر بودند، که از این تعداد93نفر با روش نمونهگیری کل شمار و به صورت در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع آوری دادهها از طریق پرسشنامههای استاندارد یادگیری سازمانی(نیفه،2001) و توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر،1995) به ترتیب با ضریب آلفای کرونباخ 74/0و 81/0انجام گرفت. برای توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی دادهها از روشهای آماری کلموگروف–اسمیرنوف و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین یادگیری سازمانی و توانمندسازی روانشناختی رابطه مثبت و معنادار 53/0 وجود داشت(01/0≤ P) و بین یادگیری سازمانی با تمامی مولفههای توانمندسازی روانشناختی ارتباط مثبت و معنا دار وجود داشت. بنابراین بهتر است که در این سازمان ورزشی از یادگیری سازمانی برای بهبودی و ارتقاء توانمندسازی روانشناختی بیشتر استفاده کرد.
he aim of this research is study of Organizational learning and Psychological Empowerment in staff of Youth and Sports of Fars. The research statistical population includes the experts in staff of Youth and Sports of Fars and the number was 114 individuals. From 114 individuals, 93 individuals were chosen as the sample through convenience sampling. Data collection was conducted by the use of standard questionnaires of Organizational learning (Nifeh, 2001) and Psychological Empowerment (Spretzer 1995) with Cronbach’s alpha coefficients of 0.74 and 0.81, respectively. Descriptive statistics were used for data description and Pearson correlation coefficient were used for inferential analysis.Results showed that Organizational learning and Psychological Empowerment had positive and significant relation (r = 0.53). According to the results of research, it is necessary to use Organizational learning in sport organization for more Psychological Empowerment.
Machine summary:
سازمان هايي که به نيازهاي يادگيري کارکنان شان توجه دارند، به طور ضمني اين پيام را به آنان ميرسانند که : 1 Mishra and Bhaskar 2 Sahar and Turiman 3 Orr ٩٨ | مجله توانمندسازي سرمايه انساني، دوره ١، شماره ٢، پاييز ١٣٩٧ کارمندان براي سازمان مهمند و سازمان به آنها توجه دارد، اين موضوع تعهد کارکنان را در جهت سازمان ، اهداف آن و رفاه همه گير، افزايش ميدهد.
، از اهميت ويژه اي برخوردار است بنابراين بررسي رابطه بين يادگيري سازماني و توانمندسازي روانشناختي کارکنان نيز در اين سازمان هاي ورزشي مفيد مي باشد.
بنابراين محقق در اين تحقيق در شکل (١) بدنبال مطالعه ارتباط بين متغير يادگيري سازماني با متغير توانمندسازي روانشناختي در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان فارس ميباشد.
ضرايب رگرسيون خطي مدل ضرايب غير استاندارد ضرايب استاندارد T Sig مقدار ثابت B خطاي استاندارد بتا 0/000 15/225 0/242 3/687 يادگيري سازماني ٠/٠٣٥ ٠/٠٨١ ٠/٠٤ ٠/٤٣٥ ٠/٦٦٤ ١٠٠ | مجله توانمندسازي سرمايه انساني، دوره ١، شماره ٢، پاييز ١٣٩٧ بحث و نتيجه گيري نتايج حاصل از آزمون فرضيه ارتباط بين متغير يادگيري سازماني و احساس معناداري آزمودني ها نشان داد که بين اين دو متغير رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
نتايج حاصل از آزمون فرضيه ارتباط بين متغير يادگيري سازماني و توانمندسازي روانشناختي آزمودني ها نشان داد که بين اين دو متغير رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.