Abstract:
ترک خدمت کارکنان از جمله عواملی است که سازمان را در امر دستیابی به این اهداف دچار مشکل نموده و هزینه آشکار و پنهان بسیار سنگینی را بر کل مجموعه تحمیل میکند. از آنجا که پیشگیری همواره بهتر از درمان است، لذا سازمانها تلاش میکنند تا با سنجش تمایل ترک خدمت در کارکنان خود، از این امر جلوگیری نمایند. وقوع ترک خدمت کارکنان، ابتدا به صورت ذهنی و در افکار کارکنان شکل میگیرد و درست در همین زمان است که با تیزهوشی مدیریت مجموعه، میتوان از عینیت یافتن این امر پیشگیری نمود. پژوهش حاضر به مطالعه عوامل موثر بر تمایل به ترک خدمت کارکنان بانک ملی استان گیلان پرداخته است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان بانک ملی استان گیلان به تعداد 1400 نفر است که با استفاده از نمونه گیری در دسترس تعداد 266 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه استاندارد جمع آوری شد که از نظر روایی دارای روایی محتوا بوده و پایایی آن نیز مورد تایید قرار گرفته است. تحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی از طریق تکنیکهای آماری و معادلات ساختاری و تحلیل مسیر آن با استفاده از نرم افزار لیزرل 5/8 انجام گردید.
Employees turnover is a factor that affects the organization in order to achieve goals and it can impose obvious and hidden costs to the whole of the organization. Since prevention is always better than cure, the organizations are trying to exploit the turnover intention, Than it would prevent. Therefore, identifying factors and their impact on the turnover intention is very important. The research is applied in terms of objective, and its methodology is descriptive in correlational branch. This study focused on factors that influencing turnover intention of BMI of Guilan’s employee. using available sampling, 266 employees of BMI were selected as the statistical sample. The required information was collected through the standard questionnaire that has content validity and reliability has been confirmed. Data analysis was done through statistical techniques of descriptive and inferential statistics and structural equations and path analysis was done by LISREL 8.5 software.
Machine summary:
با مروري بر تحقيقاتي که در داخل کشور و بر روي سازمان هايي همچون بيمارستان هاي دولتي و خصوصي ، دانشگاه آزاد، علوم پزشکي و پيام نور، شرکت هاي دولتي و خصوصي انجام گرفته است مي توان دريافت که موضوع ترک خدمت کارکنان را بايد از مباحثي دانست که بسيار با اهميت بوده و از حساسيت بسيار بالايي برخوردار است (ابراهيمي نژاد و همکاران ، ١٣٨٨؛ تنعمي ، ١٣٧٢؛ حريري و همکاران ، ١٣٩١؛ حسني و جودت کردلر، ١٣٩١؛ دعايي و همکاران ، ١٣٨٩؛ رحيم نيا و نيکخواه فرخاني ، ١٣٩٠؛ رسولي و همکاران ، ١٣٩١؛ سبک رو و همکاران ، ١٣٩٠؛ سجادي و همکاران ، ١٣٨٨؛ عباس زاده و همکاران ، ١٣٩٢؛ گل پرور و عريضي ، ١٣٨٧؛ گل پرور و حسين زاده ، ١٣٩٠؛ مهدوي و همکاران ، ١٣٩٢).
1 Islam 2 Amundsen and Martinsen 3 Cable 4 Kang 5 Surienty 6 Hussain and Saleem 7 Alnicik مجله توانمندسازي سرمايه انساني، دوره ١، شماره ٢، پاييز ١٣٩٧| ١٥٣ • تعيين رابطه اعتبار خارجي درک شده با تعهد سازماني و حرفه اي کارکنان بانک ملي استان گيلان .
در مقابل ، بعضي ديگر بيان کرده اند که اين دو نوع تعهد الزاما متضاد نيستند و حتي رابطه 1 Madlock 2 Barbuto and Hayden 3 Gerstner and Day 4 Narehan 5 C¸ olakog˘lu and Atabay 6 Khalilzadeh 7 Niu 8 Aryee 9 Shafer مجله توانمندسازي سرمايه انساني، دوره ١، شماره ٢، پاييز ١٣٩٧| ١٥٥ مثبتي با هم دارند (وانگ و آرمسترانگ ١، ٢٠٠٤؛ اخباري و همکاران ، ١٣٨٩؛ شجاعي و همکاران ، ١٣٨٩).