Abstract:
یکی از وجوه بررسی آثار سخنورانی که به مدد توانایی قریحه و استعداد ذاتی خود، مبدع تحول و نوآوری خاصی در شیوه و سبک شعر فارسی شده اندآراء و افکار این اندیشمندان در مقولهی چگونگی شعر و شاعر و منزلت و ارجمندی سخن و سخنور میباشد که در آثارشان به ارائهی باورها و عقاید خود در این باره پرداختهاند و این کار میتواند ضمن فراهم کردن نگرشی تازه در درک گفتههای آنان» زمینهی لازم را جهت آشنایی با مبانی اصول نقد ادبی رایج در عهد زندگی این گویندگان فراهم آورد» زیرا توصیفات این بزرگان از شعر و سخن نیک و تعاریفی که در خصوص وجوه برتری شاعران و سخنوران به همراه توصیهها و رهنمونهایی که متذکر شده و ارائه کردهاند» معیار و موازین تمایز شعر و سخن نیک از سخن سست و ملاکی در شناخت شاعر و سخنور توانمند محسوب میشده است که در واقع» نشان دهنده و بیانگر اصول نقد آدبی در پیشینهی ادبیات فارسی بوده و ثابت میکند که علی رغم ادعای برخی» نقد ادبی به اشکال متعددی از جمله مواردی که ذکر خواهد شد از دیرباز در میان ادبا و شعرای فارسی گو شناخته شده و رایج بوده است و از فواید این بررسی نیز محسوب می گردد. حکیم ناصر خسرو قبادیانی» از جمله سخنوران مطرح و صاحب سبکی است که با ابّکا به توان و قریحهی قدرتمند شاعرانهی خود» توانسته است حرکتی تازه و تحوّلی عظیم در شعر فارسی ایجاد کند و با نگاهی تازه در باب زبان و ارتباط آن با هستی و انسان» تعبیرات عمدهای را در دستگاه ادراکی و آدبی شاعران و سخنوران به وجود آورد و مکتب ادبی خاصّی را در نحوهی نگریستن به منزلت شعر و هدف سخنوری» پی افکند که نام آور نی چون: سنایی» نظامی» مولوی» عطار و... از ارائه دهندگان مکتب او در زمینهی تعالی بخشیدن به جایگاه سخنوری» به شمار می آیند. پژوهش حاضر بر این استوار است که باورها و اندیشههای ناصرخسرو را در باب شعرء سخنء شاعری و سخنوری در قالب توصیفات» توضیحات و توصیههای وی در این خصوص, از زوایای مختلف» مورد بررسی قرار دهد و مهمترین اصول مبتنی بر نقد ادبی را از دیدگاه او معرفی نماید.
One of the bases to evaluate the syncretism of scholars who used their own initiative and innate talent to particular expansion and innovation in the style of Persian poetry is considering the views and opinions of such scholars in the subject of the dignity and venerability of speech and eloquence. Such scholars present their views and opinions in their syncretism and works in the subject. This can provide new view and more and better understanding with their thoughts and works based on the literary criticism in their era. It is because the scholar descriptions about poesy and perfect speech and the definitions introduced for the compare the speech and eloquence along with their recommendations and guidance declares the criteria to make comparison between perfect speech and poor one and also to recognize capable poet. In fact, this actuality indicates the principal norms of criticism in Persian literary and approves that in spite of some claims; literary criticism has primeval background and Persian poems used to criticism long ago and this was an advantage of Persian literary. Hakim Nasir Khusraw Qbadyany is one of the well-known orators with a individual style of Persian poetry who has been able to create a new movement and a great development of Persian poetry, by relying on the strength of his poetic and authoritative talent and based on a new view at the subject of language and its relation to human and existence, achieved foremost changes in cognitive and literary structure to create poets and orators. He created a special style of poetry to look at poetry altitude and the objective of eloquence that famous poets such as Sanai, Nizami, Rumi and Attar continued his style to make progress on the status of oratory. This study aimed to evaluate the ideas and beliefs of Nasir Khusraw at the subjects of poet, speech, poesy and eloquence in term of explanations, descriptions and his recommendations in these regards in different point of views and to introduce the principal norms of literary criticism in his opinion.