Abstract:
مثنوی طاقدیس اثر ملا احمد نراقی به تقلید از مثنوی معنوی سروده شده و همچون این اثر سترگ در آن موضوعات فراوانی از دیدگاه عرفان و مذهب مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در این مقاله میزان تاثیر پذیری مشترک حکایات مثنوی طاقدیس (به عنوان زبر متن) ومثنوی معنوی (به عنوان زیرمتن) از قصص قرآنی (به عنوان سر متن) بر مبنای نظریه ی پیرامتنیت ژرار ژنت واکاوی شده است. یافتههای این مقاله نشان میدهد که هم مولانا و هم نراقی برای تبیین فرم و اندیشه درحکایات خویش از قصص قرآنی، فرهنگ عامیانه، متون عرفانی پیشین و... به عنوان «سرمتن» بهره جستهاند و بنابراین براساس نظریهی ژنت میتوان حاصل کار آنها را نتیجهی ارتباط بینامتنیای دانست که با دیگر متون برقرار ساختهاند.
Mathnavi Taghdis written by Mullah Ahmad Naraghi has imitated Mathnavi Maanavi and abundant subjects have been studied and analyzed from the mystical and religious viewpoints similar to Molana's Mathnavi. In this paper, the effect of Quranic stories and other former texts on Mathnavi Taghdis and Mathnavi Maanavi has been analyzed based on Genette’s Periphertextuality theory. Findings of this paper show that Mowlana and Naraghi have utilized Quranic stories, folklore culture, former mystical texts etc. Explaining the form and thought of their narrations, this paper investigates the abovementioned narratives. Therefore, their work is result of intertextual relation in which they have established with other texts according to Genette.