Abstract:
در عصر کنونی، ادامه حیات و پایداری یکی از اهداف مهم
سازمانها است. یکی از مسائل کلیدی برای اندیشمندان
طراحی و توسعه سازمان، توصیف و پایش چرخه حیات
سازمانی است تا به واسطه آن بحرانهای سازمانی و روند رو به افول آنها را مدیریت کنند. از این رو سوال این است؛ زمانی
که مدیران و رهبران سازمان متوجه میشوند سازمان رو به افول نهاده است چه واکنشی باید داشته پاشند؟
در رابطه با مرکز آموزش مدیریت دولتی، مهمترین بحران
مرکز پس از50 سال فعالیت این است که عبور آن از مرحله
بلوغ و تکامل و ورود آن به مرحله افول توسط تصمیمگیران
رصد نشد که در نتیجه آن کارایی و عملکرد مرکز با افت
محسوسی روبرو شد. بر این اساس هدف این نوشتار تمرکز
بر چرخه حیات سازمانی و ضرورت بازآفرینی و تابآوری در
مرکز آموزش مدیریت دولتی است.
Machine summary:
بر این اساس در پنجاه سالگی مرکز آموزش مدیریتی دولتی علاوه بر پاسداشت اقدامات درخور مرکز در طول سالیان گذشته تا به امروز، سوال این است که برای احیای جایگاه مرکز در نظام اداری و همچنین تابآور کردن آن چه باید کرد؟ به عبارت دیگر مسأله مهم و اساسی در حال حاضر افزایش تابآوری مرکز آموزش مدیریت دولتی و همچنین نقش آفرینی پررنگتر آن در آموزش مدیران کشور و پشتیبانی آموزشی و پژوهشی از نظام اداری است.
بر این اساس میتوان گفت عمدهترین محورهای بازآفرینی مرکز آموزش مدیریت دولتی برای تغییر مسیر چرخه حیات سازمانی عبارتند از: تبیین فلسفه، اهداف و مانیفست آموزشی جدید اصلاح ساختار سازمانی و تشکیلات نامتعارف مرکز و وضعیت واحدهای استانی مشخص شدن ماهیت حاکمیتی و مناسبات مرکز با سازمان اداری و استخدامیو سایر دستگاههای اجرایی تقویت منابع مالی و زیرساختی ارتقا جایگاه نهادی و افزایش قدرت قانونی ارائه گزارشهای سالانه ملی وضعیت عمومیکشور تقویت روابط بین الملل و ارتباطات آموزشی و پژوهش مرکز با موسسات مشابه خارجی ارائه خدمات متمایز و متفاوت آموزشی و پژوهشی نسبت به نظام آموزشی دانشگاهی همچون آموزشهای مبتنی بر شایستگی ایجاد پایگاههای ثبت و مستندسازی تجربیات مدیریتی کشور به عنوان منابع، مدلها و الگوههای برنامههای آموزشی کیفیت مدرسان دورههای آموزشی و محتوای درسنامههای مرکز باید ارتقا یابد.