Abstract:
هدف از پژوهش حاضر تبیین معیارهای ارزش گذاری مبتنی بر سطح بلوغ مدیریت دانش در دستگاه های اجرایی و ارائه یک مدل بومی است. در این تحقیق از دو پرسشنامه یکی در خصوص معیارهای ارزش گذاری با51 سوال با آلفای کرونباخ 94/0 و دیگری در زمینه سطح بلوغ مدیریت دانش با آلفای کرونباخ 93/0 با 98 سوال استفاده شده است. جهت بررسی روایی پرسشنامهها از روایی محتوایی و سازه استفاده شد. جامعه آماری شامل 86643 نفر از کارکنان سازمان های اجرایی استان خوزستان هستند که با استفاده از فرمول «کوکران» 382 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای Spss 22 و Amos 22 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که از معیارهای ارزشگذاری که شامل 17 مولفه هستند، مولفه فنی دارای بیشترین میانگین رتبه (11/09) و مولفه قابلیت نگهداری دارای کمترین میانگین رتبه (6/79) در بین سایر مولفهها بوده است. سطح بلوغ مدیریت دانش شامل 13 شاخص است که به صورت کلی میتوان گفت که این متغیر در سطح بیشتر از رضایت بخش قرار دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین معیارهای ارزش گذاری و سطح بلوغ مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد.
The purpose of this study is to explain the evaluation criteria based on the level of knowledge management knowledge generation in executive systems and to provide a native model. In this research, two questionnaires on evaluation criteria were used with 51 questions with Cronbach's alpha of 0.94, and another on knowledge management maturity level with Cronbach's alpha of 0.93 with 98 questions.To assess the validity of questionnaires, content validity and construct were used. The statistical population consisted of 86643 employees of executive organizations in Khuzestan province. 382 people were selected as the statistical sample using Cochran's relation.SPSS 22 and Amos 22 software were used to analyze the data. The results of the study showed that the evaluation criteria included 17 components, the technical component had the highest average rating (11.09), and the maintenance component had the lowest average rating (6.79) among other components in the statistical population of the research. Is. The level of maturity of knowledge management includes 13 indicators, which in general, it can be said that this variable is more than satisfactory. The results also showed that there is a meaningful relationship between the evaluation criteria and the level of maturity of knowledge management.
Machine summary:
با توجه به مطالب بيان شده به معيارهاي ارزش گذاري شناسايي شده در طي تحقيقات انجام شده در جدول زير اشاره شده است : جدول (١): منابع پشتيباني کننده معيارهاي ارزش گذاري معيارهاي ارزش گذاري ابعاد منابع (زاهدي،١٣٩١)،(کرفت و امکان پذيري فني فورلنگ ،٢٠١٠)،(مانديوالا و همکاران ، ١٩٩٨)، (دانايي فرد و همکاران ،١٣٩٢)، (رهنورد و محمدي،١٣٨٨) امکان پذيري اقتصادي (زاهدي،١٣٩١)، (داونپورت ،١٩٩٨) امکانپذيري قانوني (زاهدي،١٣٩١) امکان پذيري عملياتي (زاهدي،١٣٩١) معيار هاي امکان پذيري امکان پذيري زمانبندي (زاهدي،١٣٩١) (هافرجفري و همکاران ،٢٠٠٢)، (حسنقلي پور و همکاران ،١٣٨٨)، (يزدان پناه ،١٣٨٠)، امکان پذيري نيروي انساني (زاهدي،١٣٩١) (زاهدي،١٣٨٥)، (عباسي،١٣٨٠)، (پليزيس ،٢٠٠٧)، (جعفري و اخوان ٢٠٠٧)، (اخوان و جعفري، ٢٠٠٦)، (پالکينگورن | مجله توانمندسازي سرمايه انساني، دوره ٢، شماره ٢، تابستان ١٣٩٨ ،١٩٩٨) امکان پذيري سياسي (دانايي فرد و همکاران ،١٣٩٢) امکان پذيري اداري (دانايي فرد و همکاران ،١٣٩٢) امکان پذيري اجتماعي (دانايي فرد و همکاران ،١٣٩٢) (اخوان و همکاران ،١٣٩٥)، (جعفري،١٣٩٢)، معيار بهره وري (زاهدي،١٣٩١) (مقدسي،١٣٨٥)، (هانسن ،٢٠٠١)، معيارهاي راهبردي يا استراتژيک (داونپورت ،١٩٩٨)، (جعفري،١٣٩٢)، (زاهدي،١٣٩١)، (اخوان و معيار شاخص بودن يا مزيت نسبي باقري، ١٣٩٠) (الهي و همکاران ، ١٣٨٩)، (حسنقلي پور و همکاران ،١٣٨٨) (هانسن ،٢٠٠١) (زاهدي، ١٣٩١)، (تايلر و رايت ،٢٠٠٤)، معيار مديريت (مانديوالا و همکاران ، ١٩٩٨)، ( اخوان و همکاران ،١٣٩٥) قابليت نگهداري (زاهدي، ١٣٩١) (زاهدي، ١٣٩١)، (مقدسي،١٣٨٥)، قابليت کاربرد (يوردون ،٢٠٠٢) معيارهاي طراحي قابليت استفاده مجدد (زاهدي، ١٣٩١) قابليت اطمينان (زاهدي، ١٣٩١)، (مقدسي،١٣٨٥)، (يوردون ،٢٠٠٢) قابليت تمديد (زاهدي، ١٣٩١) بر اساس مطالب ذکر شده مدل مفهومي پژوهش به صورت ذيل مي باشد.
لذا بر اساس مدل مفهومي تحقيق ، متغير سطح بلوغ مديريت دانش در اين پژوهش شامل ١٣ مولفه است | مجله توانمندسازي سرمايه انساني، دوره ٢، شماره ٢، تابستان ١٣٩٨ که عبارتند از: مولفه ي فرآيند، رهبري ، فرهنگ ، تکنولوژي ، سنجش ، کارکنان ، فرآيندهاي دانشي ، يادگيري و نوآوري ، نتايج ، مولفه ي زيرساخت ، استراتژي ، سيستم و سازمان .