Abstract:
هدف پژوهش حاضر، ارائه الگوی مدیریت منابع انسانی مبتنی بر دانش در دستگاههای اجرایی شهر ساری است. از نظر هدف، تحقیق حاضر از نوع کاربردی است. از طرفی چون پژوهش به تبیین مدل میپردازد میتوان گفت که در دسته پژوهشهای توسعه ای نیز قرار دارد. جامعه آماری این تحقیق خبرگان ، مدیران و معاونین بوده که در مجموع 10 نفر شامل اساتید مدیریتی و تمامی مدیران و معاونین دستگاههای اجرایی شهر ساری هستند. روش نمونهگیری بصورت طبقهبندی بوده که تعداد 584 نفر انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی و نرمافزارهایSpss, AMOS استفاده شده است. نتایج یافتههای تحقیق نشان داد که بین مدیریت منابع انسانی و مدیریت دانش رابطه وجود دارد. بین همه متغیرهای تحقیق و ابعاد آنها روابط معناداری بوده و تنها رابطه میان بعد اشتراکگزاری دانش با مدیریت منابع انسانی معنادار نبوده است. همچنین وضعیت مدیریت منابع انسانی و مدیریت دانش در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد. در راستای اهداف این دستگاههای اجرایی، پشتیبانی مدیریت ارشد می تواند باعث افزایش سطح و کیفیت به اشتراک گذاری دانش از طریق کارکنان متعهد شود.
Machine summary:
١٨٦ | مجله توانمندسازي سرمايه انساني شماره ٣، دوره ٢، پائيز ١٣٩٨ ١- وضعيت فرايند مديريت دانش در دستگاه هاي اجرايي شهر ساري با توجه به نتايج ، ميانگين وضعيت فرايند مديريت دانش (٣٥٣٢=M) بزرگتر از ميانگين مبنا(٣/٠٠) است و سطح معناداري آزمون پارامتري t تک نمونه اي برابر٠٠٠١=p (کوچکتر از ٠/٠٥) است ، لذا با بيش از ٩٥ درصد اطمينان ميتوان گفت بين ميانگين اين متغير و ميانگين مبنا تفاوت معناداري وجود داشته است و وضعيت فرايند مديريت دانش ، بالاتر از حد متوسط است (٠/٠٥< P، ٠٥٣٢=ΔM، / ١٩/٥٧٥ (٥١٣)t) (جدول ٣).
مجله توانمندسازي سرمايه انساني شماره ٣، دوره ٢، پائيز ١٣٩٨| ١٨٧ جدول ٥: آزمون t تک نمونه اي جهت بررسي وضعيت فرايند بکارگيري دانش در دستگاه هاي اجرايي شهر ساري ميانگين مبنا = ٣/٠٠ مؤلفه ميانگين مقدار t درجه آزادي سطح معناداري اختلاف ميانگين ها فرايند بکارگيري دانش 0/537 0/001 513 18/436 3/537 با توجه به نتايج ، مديران دستگاه هاي اجرايي توانسته اند براي بکارگيري دانش ، وظايف روزانه را با وظايف مرتبط با مديريت دانش ترکيب نموده و از دانش براي رقابت و افزايش کارايي، استفاده و از آن حمايت کنند.