Abstract:
این پژوهش با هدف ارزیابی مهارتهای زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری انجام شد. روش پژوهش پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد واحد ساری تشکیل دادهاند. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بوده و برای تعیین حجم نمونه از شیوه آماری استفاده شد که بر این اساس 1200 نفر در این پژوهش مشارکت داشتهاند. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه صورت گرفت. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی استفاده شد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ بررسی و مقدار 80/. محاسبه گردید. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی نظیر (میانگین، انحراف معیار، واریانس) و آمار استنباطی نظیر (آزمون t تک گروهی، t دوگروهی مستقل و تحلیل واریانس یک عاملی) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که دانشجویان دانشگاه آزاد ساری از مهارتهای زندگی برخوردارند. دانشجویان دخترنسبت به دانشجویان پسر دانشگاه از مهارتهای زندگی بیشتری برخوردارند. بین میانگین مولفههای زندگی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تفاوت وجود دارد. دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشگاه از مهارتهای زندگی برخوردارند و نتیجه آخرین فرضیه پژوهش نشان میدهد که تفاوت میانگین مهارتهای زندگی دانشجویان دانشکدهها از لحاظ آماری معنی دار است. از پیشنهادهای مهم این پژوهش برگزاری جلسههای سخنرانی و همایش مهارتهای زندگی به طور مداوم، آموزش مهارتهای زندگی به دانشجویان به صورت الکترونیکی، کتاب، جزوه و برگزاری کارگاههای مختلف آموزشی است.
This research has been done with objective assessment life skills student of Islamic azad university sari branch. .The research methodology is survey. All university students have formed statistical population. Sampling method was classifical random and for determination sample volume has been used of statistical methods. In the research participated 1200 persons. Data collection has been done by questionnaire .for determination questionnaire validity have been used content and formal validity and reliability of questionnaire was studied with utilization of cronbach, s alpha and was calculated. ./80 the research data analysis was carried out by descriptive statistics such as (mean, variance and standard deviation) and inferential statistics such as (one group t test, independent two groups and analysis of Varian's for one variable. the result analysis with Spss software. The research finding demonstrate that: the students of Azad University enjoy life skills. The girl students as well as the boy students enjoy of better life skills. There is different between indexes grades mean of student. There is significant different between life skills of boy students. There are significant different indexes grades mean of boys and girls university student. The students of different colleague students enjoy life skills. The results of final hypothesis demonstrate that: there is significant different between mean life skills university students' colleague. The important suggestion of this research is accomplish lecture meeting, continuous life skills congress and trait of life skill facet internet, book, booklet, and accomplish educational different workshop.