Abstract:
این تحقیق با هدف تعیین ارتباط بین میزان آشنایی دبیران تربیت بدنی از فنآوری اطلاعات با سبک رهبری آنها درمقطع متوسطه سال 1389 انجام گرفت. جامعه آماری این تحقیق، کلیهی دبیران تربیت بدنی شهر اصفهان، با تعداد 219 نفربود. حجم نمونه 168 نفر برآورد گردید که به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شد. تحقیق از نوع همبستگی است که به شیوه پیمایشی اجرا گردید. جهت اندازهگیری میزان آشنایی آزمودنیها از فنآوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید که روایی آن ازطریق آزمون کندال80/0 و پایایی آن براساس ضریب آلفای کرونباخ 93/0 برآورد گردید و جهت تعیین سبک رهبری از پرسشنامه استاندارد مدل باس و اولیو که روایی آن81 /0 و پایایی آن 90/0 برآورد شده بود استفاده گردید. تجزیه وتحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزار spss نسخهی 18 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین میزان آشنایی دبیران از فنآوری اطلاعات با سبک رهبری تحولی (01/0p≤ و22/0=r) رابطه مثبت و معنی دار و با سبک رهبری آزاد (01/0p ≤ و 27/0- =r) رابطه منفی، ولی معنیداری وجود دارد ولی بین مولفههای فنآوری اطلاعات یعنی استفاده از رایانه و سطح تواناییهای رایانهای با سبکهای رهبری تحولی، تبادلی و آزاد رابطه معنیداری مشاهده نشد. هم چنین بین مولفههای استفاده از رایانه یعنی استفاده از اینترنت، استفاده سخت افزاری، نرم افزاری و استفاده دستورالعملی، تنها بین استفاده از اینترنت و سبک رهبری آزاد (01/0p ≤ و 21/0- =r) رابطه منفی، ولی معنی دار است. هم چنین بین میزان آشنایی دبیران تربیت بدنی از فنآوری اطلاعات با سبک رهبری تحولی و آزاد از لحاظ ناحیه، داشتن رایانه شخصی و دسترسی به شبکه اینترنت در مدرسه و سبکهای رهبری تبادلی و آزاد از لحاظ جنسیت، وسبک رهبری تبادلی از لحاظ ردهی سنی، وسبکهای رهبری تحولی و تبادلی از لحاظ مدرک تحصیلی تفاوت معنیداری مشاهده گردید.
The main purpose of this investigation was to measure and evaluate the relationship between the level of IT Knowledge and its components, including computer use, computer competence and Leadership Style in Physical Educators in 2010. The statistical population of this research consisted of 219 participants working as the Esfahan high school Physical Educators (men & women); the sample size was computed 168 numbers. This study used a correlation survey method. To measure the Level of IT Knowledge and Leadership style, researcher constructed scale were used respectively of validity (Kendal test 0.8) and reliability (Alpha Kronbach 0.93) the measures were estimated and a MLQ (Bass and Aovlio) questionnaire. The results showed that there was a significant relationship between the Level of IT Knowledge with Transformational (r=0.22, p<0.01) and Leisure leadership(r=-0.27, p<0.01), but there appeared no significant relationships between components i.e. computer use and computer competence with the Transformational, Transactional and Leisure leadership. Also, between components of computer use, i.e. internet, hardware and software and instructional use with the Transformational, Transactional and Leisure leadership there was only a negative and significant relationship between internet use with Leisure leadership (r=-0.21, p<0.01). Also, between the Level of the Physical Educators of IT Knowledge with Transformational leadership in terms of regions, level of education, one’s personal computer and accessing to internet at school and with Transactional leadership in terms of gender, age, level of education and with Leisure leadership in terms of age, one’s personal computer and accessing to internet at school, significant differences were observed. But, between the Level of the Physical Educators IT Knowledge with Transactional leadership in terms of regions, one’s personal computer and accessing to internet at school and with Transformational leadership in terms of gender, age, and work experience and with Leisure leadership in terms of level of education no significant differences were observed.