Abstract:
رفتار شهروندی سازمانی، رفتاری فردی و داوطلبانه است که مستقیما به وسیله سیستمهای رسمی پاداش در سازمان طراحی نشده است، اما با این وجود باعث ارتقای اثر بخشی و کارایی عملکرد سازمان میشود (جواهری کامل، 1388). هدف این تحقیق، تعیین رابطه بین وجدانکاری و رفتار شهروندی سازمانی در دبیران تربیت بدنی بود. جامعه آماری را کلیه دبیران تربیت بدنی (403 نفر مرد و 478 نفر زن) نواحی هفتگانه مشهد تشکیل دادند که نمونه آماری با استفاده از فرمول جدول مورگان 267 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه 16عبارتی وجدانکاری کاستا و مک کرا [1](1992) و پرسشنامه 23عبارتی رفتار شهروندی سازمانی پودساکف [2] (1990) جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفت. برای همین منظور از آزمون کولموگروف اسمیرنف برای تعیین طبیعی بودن توزیع متغیرها، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t در گروههای مستقل استفاده شد. تجزیه و تحلیل یافتهها نتایج نشان داد که بین وجدانکاری و ابعاد آن (نوع دوستی، وظیفه شناسی، جوانمردی، ادب و مهربانی، فضیلت مدنی) با رفتار شهروندی سازمانی در سطح آلفا 05/0رابطه معنی داری وجود دارد، بین دبیران زن و مرد بر اساس رفتار شهروندی سازمانی و وجدانکاری تفاوت معنی داری در سطح آلفا 05/0 مشاهده نگردید.
[1] Costa & McCrae
[2] Podsakof
Organizational citizenship behavior (OCB) has received considerable attention in recent years. It has been studied as behavioral outcome of employee' motivation in organizations. However, the present study sought the relationship between employee' work conscience with OCB. For this purpose 267 physical education teachers responded to Costa & Mcrae work conscience (1992) and Podsakof's OCB (1990) questionnaires. Data was analyzed by using Pearson's correlation and independent “t” tests. The results of the study showed significant positive relationship between employees' work conscience with OCB and its subscales. No differences were found between male and female teachers regarding work conscience & OCB. From the study of literature its revealed that employee work conscience is essential to behavior in boosting up organizational citizenship performance and high quality of services as well as inducing and maintaining high level of motivation in employees.