Abstract:
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش زورگویی دانش آموزان
پسر مدارس کم توان ذهنی شهر اهواز بود. نمونه مورد مطالعه ۰ دانش آموز زورگو از مدرسه ابتدایی
پسرانه کم توان ذهنی حضرت زهرا (س) شسهر اهواز بود که به روش نمونهگیری هدفمند از بین نواحی
چهارگانه آموزش و پرورش اهواز, انتخاب شدند و به شکل تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل قرار
گرفتند. گروه آزمایش در ۱۷ جلسه تحت پرنامه ی آموزشی مهارتهای اجتماعی قرار گرفتند و در سه
نوبت پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری (یک ماه پس از پایان آخرین جلسه آموزشی) پرسشنامه سنجش
روابط همگنان ریجبی و اسلی را تکمیل نمودند. برای تحلیل دادهها از تجزیه و تحلیل کوواریانس تک
متغیره (آنکوا) اسستفاده شد. نتایج نشسان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی در کاهش رفتار زورگویی
دانش آموزان پسر مدارس کم توان ذهنی شهر اهواز تاثیر دارد. بر این اساس میتوان با آموزش مهارت های
اجتماعی رفتار زورگویی دانش آموزان پسر مدارس کم توان ذهنی را کاهش داد.
The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of social skills training on reducing student bullying
The boy was a mentally retarded schoolboy in Ahvaz. Case study: 0 bullying students from elementary school
The boy was mentally retarded by Hazrat Zahra (PBUH) of Shahsavar, Ahvaz.
Ahwaz education quadruplets were selected and randomly assigned to the experimental group and the control group
they got. The experimental group underwent social skills training program in 17 sessions and in three
Pre-test, post-test and follow-up (one month after the end of the last training session) Assessment questionnaire
Homey completed the relationship of Rijabi and Asli. To analyze the data from single covariance analysis
Variable (ANKWA) was used. The results showed that training social skills in reducing bullying behavior
Male students of mentally retarded schools in Ahvaz are affected. Based on this, you can learn skills
Social bullying behavior reduced mentally retarded male students.