Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش حساسیت زدایی با حرکات چشم و بازپردازش مجدد بر اضطراب مدرسه و تابآوری دانش آموزان بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان دبیرستانی پسر شهر نجف آباد در سال تحصیلی (95-1394) بود. از این جامعه 60 نفر از دانشآموزانی که نمره اضطراب مدرسهی آنها دو انحراف معیار بالاتر از میانگین بود، به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب، و پس از آن در دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر)، گمارده شدند. پژوهش حاضر به شیوهی تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه اضطراب مدرسه فیلیپس و پرسشنامهی تابآوری کانر و دیویدسون بود. قبل از انجام مداخله آزمودنیهای دو گروه به وسیله ابزار پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای با روش حساسیتزدایی با حرکات چشم و بازپردازش مجدد آموزش دید و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. دادهها با روش کوواریانس چند متغیری (مانکووا) تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین نمرات پس آزمون گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در میزان اضطراب مدرسه و تاب آوری وجود دارد. آموزش حساسیتزدایی با حرکات چشم و بازپردازش مجدد باعث کاهش اضطراب مدرسه و افزایش تاب آوری افراد گروه آزمایش شده است (P<0/001).
The purpose of this study was to investigation the effectiveness of Regular Eye Movement Desensitization and Reprocessing on school anxiety and resilience in students. The participants included all boy students in high school of Najaf Abad city in 2015-2016 academic years. From this population, 60 individuals students whose school anxiety scores were two standard deviations above the mean, selected by multistep cluster sampling method, and were assigned into two experimental (30 individuals) and control groups (30 individuals). This study was an experimental with a pre-test and post-test design and control group. For collect data used from Philips school anxiety questionnaire and Conner and Davidson resilience scale. The experimental group received group Regular Eye Movement Desensitization and Reprocessing (8 sessions of 90 minutes while the control group received no training at all. Data was analyzed by multivariate analysis of covariance (MONCOVA) method. The findings showed that there is a significant difference between pre-test and post-test scores of experimental and control groups. In the other hand, instruction desensitization by eye movement and reprocessing led to decrease school anxiety and increase resilience (p<0/001). Instruction treatment by eye movement and reprocessing is an effective method for decrease school anxiety and increase resilience among high school students. Therefore, counselors and therapists can use from this methods for decrease school anxiety and increase resilience among high school students.
Machine summary:
آموزش حساســيت زدايي با حرکات چشــم و بازپردازش مجدد باعث کاهش اضطراب مدرسه و افزايش تاب آوري افراد گروه آزمايش شده است (٠٠٠١>P).
علاوه بر اين در پژوهش ديگر به بررســي اثربخشي درمان حساســيت زدايي با حرکات چشم و بازپردازش مجدد بر افزايش سازگاري اجتماعي -عاطفي و بهداشتي زندانيــان پرداختند که نتايج حاکــي از تاثير مثبت روش درماني بود (نريمانــي و همکاران ، ١٣٩٣).
بنابراين مســاله اساســي اين پژوهش اين بود که آيا آموزش حساســيت زدايي با حرکات چشم و بازپردازش مجدد بر اضطراب مدرسه و تاب آوري دانش آموزان موثر است ؟ روش پژوهش پژوهــش حاضــر به شــيوه ي نيمه تجربي بــود و از طرح پيش آزمــون و پس آزمون بــا گروه کنترل اســتفاده شد.
به عبارت ديگر درمان حساســيت زدايي با حرکات چشــم و بازپردازش مجدد باعث کاهش معنادار اضطراب مدرســه و افزايش تاب آوري دانش آموزان دبيرستاني شده است (٠٠٠١>P).
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررســي تأثير آموزش حساســيت زدايي با حرکات چشم و بازپردازش مجدد بر اضطراب مدرســه و تاب آوري دانش آموزان انجام شــد.
همچنين فنون درمان شناختي رفتاري بکار رفته در روش درماني (EMDR) همچون بازســازي شــناختي و مواجهه سازي در کاهش اضطراب مدرســه و افزايش تاب آوري دانش آموزان موثر اســت (مرادي و همــکاران ، ١٣٩٦).
Pilot study of emotional freedom techniques, holistic hybrid from eye movement reprocessing and emotional freedom desensitization and techniques, emotional freedom techniques, and, cognitive behavioral therapy for treatment of test anxiety in university students.