Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی مدل پیشبینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تابآوری و تنظیم شناختی هیجان با نقش میانجی استرس ادراکشده انجام شد. طرح مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشجویان دختر مقطع کارشناسی دانشگاههای تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند که تعداد 382 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989)، تابآوری (کونور و دیویدسون، 2003)، تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) و استرس ادراکشده (کوهن و همکاران، 1983) بودند. دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که متغیرهای تابآوری و راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان اثر مستقیم و اثر غیرمستقیم (با میانجی استرس ادراکشده) بر بهزیستی روانشناختی دانشجویان دختر داشتند. متغیر استرس ادراکشده میانجی مناسبی بین تابآوری و تنظیم شناختی هیجان با بهزیستی روانشناختی دانشجویان دختر بود و مدل برازش مناسبی داشت (05/0P
This research aimed to investigate the prediction model of psychological well-being based on resilience and cognitive emotional regulation with mediate role of perceived stress. The study design was cross-sectional from type of correlation. The statistical population was undergraduate girl students at the universities of Tehran in 2017-18 academic years which 382 people were selected as a sample by randomly multistage sampling method. The research instruments was the questionnaires of psychological well-being (Ryff, 1989), resilience (Connor & Davidson, 2003), cognitive emotional regulation (Garnefski & et al, 2001) and perceived stress (Cohen & et al, 1983). The data was analyzed by structural equation modeling method. The findings showed that the variables of resilience and positive and negative cognitive emotional regulation strategies had a direct and indirect (with mediate perceived stress) effect on psychological well-being of girl students. The variable of perceived stress was the proper mediator between resilience and cognitive emotional regulation with psychological well-being of girl students and the model fitted well (P
Machine summary:
يافته ها نشان داد که متغيرهاي تاب آوري و راهبردهاي مثبت و منفي تنظيم شناختي هيجان اثر مستقيم و اثر غيرمستقيم (با ميانجي استرس ادراک شده ) بر بهزيستي روانشناختي دانشجويان دختر داشتند.
بنابراين براي ارتقاي بهزيستي روانشناختي دانشجويان دختر مي توان ميزان تاب آوري و راهبردهاي مثبت تنظيم شناختي هيجان را افزايش و ميزان راهبردهاي منفي تنظيم شناختي هيجان و استرس ادراک شده را کاهش داد.
Cox, Eaton, Ekas & VanEnkevort 3.
Virtanen, Vasalampi, Torppa, Lerkkanen & Nurmi 4.
Ashdown-Franks, Koyanagi, Vancampfort, Smith, Firth & et al 9.
Meyer, Kotte, Kimbrel, DeBeer, Elliott & et al پورنپاتانانانژول و ناســلاک ١ (٢٠١٩) ضمن پژوهشــي به اين نتيجه رســيدند که بين تنظيم هيجان و بهزيســتي روانشناختي رابطه معناداري وجود داشت .
Kelley, Glazer, Pornpattananangkul & Nusslock 2.
He, Turnbull, Kirshbaum, Philips & Klainin-Yobas 3.
Ruzibiza, Grattan, Eder & Linscott 4.
بنابراين پژوهش حاضر با هدف بررسي مدل پيش بيني بهزيستي روانشناختي بر اساس تاب آوري و تنظيم شناختي هيجان با نقش ميانجي استرس ادراک شده انجام شد.
در پژوهش حاضر روايي صوري و محتوايي ابزار با نظر تعداد از متخصصان روانشناسي و علوم تربيتي تاييد و پايايي ابزارهاي بهزيستي روانشناختي ، تاب آوري ، تنظيم شناختي هيجان و استرس ادراک شده با روش آلفاي کرونباخ به ترتيب ٠/٧٩، ٠/٨٨، ٠/٨٢ و ٠/٧٤ محاســبه شد.
بنابراين نتايج اثرهاي مســتقيم و غيرمســتقيم مدل پيش بيني بهزيســتي روانشناختي بر اســاس تاب آوري و تنظيم شناختي هيجان با نقش ميانجي استرس ادراک شده در دانشجويان دختر در جدول ٣ ارائه شد.
Stress, resilience and psychological well-being in Chinese under- graduate nursing students.