Abstract:
چکیده هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد اسلامی بر باورهای معرفتشناختی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان پسر بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمونـپس آزمون با گروه کنترل بود. از میان دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم ناحیه 2 شهر قم در سال تحصیلی 98-1397 ، 40 نفر براساس ملاک-های ورود به مطالعه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در یک گروه آزمایش (20 نفر) و یک گروه کنترل (20 نفر) گمارده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه باورهای معرفتشناختی شومر (1990) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1989) بود. همچنین بر روی گروه آزمایش بسته آموزشی مهارتهای زندگی با رویکرد اسلامی به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای اجرا شد اما گروه کنترل هیچ برنامه آموزشی را دریافت نکرد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss-19 از طریق روش تحلیل کواریانس تک متغیره و چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد اسلامی بر باورهای روانشناختی و دو زیرمؤلفههای آن (توانایی ذاتی و یادگیری و یادگیری سریع) و بهزیستی روانشناختی و تمام زیرمؤلفههای آن (خودمختاری، تسلط بر محیط، رشد شخصی، ارتباط مثبت با دیگران، هدفمندی در زندگی و پذیرش خود) در دانشآموزان پسر تأثیر معناداری دارد (p≤0.05). واژگان کلیدی: مهارتهای زندگی، رویکرد اسلامی، باورهای معرفتشناختی، بهزیستی روانشناختی
Abstract The aim of this study was to definition the effectiveness of life skills training with Islamic approach on epistemological beliefs and psychological well-being of male students and the method is a semi-experimental research with pretest-posttest design with control group. second secondary school male students in Qom city in 2018-2019, 40 male students were selected based on the entry students available and randomly assigned in to one therapeutic group (with 20 people) and a control group (with 20 people).The data gathering tool was Schommer's epistemological beliefs (1990), Ryff psychological well-being questionnaire (1989). Also, in the experimental group, an educational package of life skills training with Islamic approach was implemented for 8 sessions of 90 minutes, however, the control group received no intervention. Data were analyzed using of spss19 and through single-variable and multivariate analysis of covariance. The findings showed that life skills training with Islamic approach have a significant effect on epistemological beliefs and only on two sub-components of it (the inherent ability of learning and learning fast) and on psychological well-being and all sub-components of it (autonomy, environmental mastery, personal growth, communication Positive affirmation with others, purposefulness in life and admission) of male students have a significant effect (p ≤0.05) Key words: life skills, Islamic approach, epistemological beliefs, psychological well-being
Machine summary:
يکـي از روش هـاي آموزشـي مناسـب در زمينـه باورهاي معرفت شـناختي و بهزيسـتي روانشـناختي دانش آمـوزان ، آمـوزش مهارت هـاي زندگـي بـا رويکـرد اسـلامي مي باشـد.
Cvetkova Dimov, Atanasoska, Iliev, Trajkovska & Kuzmanovska 2.
Vazquez, Hervas, Rahona & Gomez 5.
Day, Hanson, maltby, premotor & Wood 6.
بنابراين پژوهش حاضر در راسـتاي پاسـخگويي به اين سـوال پژوهشـي اسـت کـه آيـا آمـوزش مهارت هـاي زندگـي بـا رويکـرد اسـلامي بـر باورهـاي معرفت شـناختي و بهزيسـتي روانشـناختي دانش آمـوزان پسـر مقطـع متوسـطه دوم تاثير معنـاداري دارد؟ روش پژوهش روش مطالعـه نيمـه آزمايشـي با طـرح پيش آزمون ـ پـس آزمون با گـروه کنترل بـود.
در تبيين ايـن يافته ها خدابنده لـو و همـکاران (١٣٩٤) مي تـوان گفـت بـه کارگيري مهارت هـاي زندگي ، پايه و مبنايي اسـت کـه بـا آمـوزش آنهـا، نظـم نويـن فکـري ، شـناختي و فراشـناختي در دانش آمـوزان حاصـل مي شـود.
همچنيـن يافته ها نشـان داد که آموزش مهارت هـاي زندگـي بـا رويکرد اسـلامي باعـث بهبـودي دو مؤلفـه باورهـاي معرفت شـناختي (توانايي ذاتـي يادگيـري و يادگيـري سـريع ) در دانش آموزان شـد.
يافته هـاي ديگـر حاکـي از آن اسـت کـه آمـوزش مهارت هـاي زندگـي بـا رويکرد اسـلامي بر مولفه هـاي بهزيسـتي روانشـناختي (خودمختاري ، تسـلط بـر محيـط ، رشـد شـخصي ، ارتبـاط مثبـت با ديگـران ، هدفمنـدي در زندگـي و پذيـرش خود) تاثيـر معنـاداري دارد.
يافته هـا نشـان داد کـه آمـوزش مهارت هـاي زندگـي بـا رويکـرد اسـلامي باعث افزايش مؤلفه هاي بهزيسـتي روانشـناختي شـد.
بنابرايـن از طريـق آمـوزش مهارت هـاي زندگي با رويکرد اسـلامي ، مؤلفه هاي بهزيسـتي روانشـناختي دانش آمـوزان افزايـش يافت .