Abstract:
هدف: ارائۀ الگوی نمایهسازی تصاویربراساس موتورهای جستجودربازیابی تصاویر نمایه شده مبتنی برمتن و مبتنی بر محتواروششناسی: ازنظرهدف، کاربردی ونوع پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعۀ آماری شامل کارشناسان شاغل در دفاتر روزنامههای سراسری کشور درشهرتهران بوده که به پنج موتور جستجو اشراف داشتهاند. باآزمون گرجسی-مورگان ازمیان 200 نفربهصورت نمونهگیری تصادفی ساده131نفر انتخاب شدند. گردآوری دادهها جهت طراحی مولفهها توسط پرسشنامه پژوهشگرساخته با20 گویه به روش اسنادی است. ضریب روایی کیفی محتوای پرسشنامه بالاتر از78/0 و شاخص روایی محتوا بالاتراز79/0 است. پایایی پرسشنامه نیزبراساس ضریب آلفای کرونباخ برابربا936/0 سنجیده شد. یافتهها: در تحلیلی عاملی اکتشافی 20 گویۀ موردبررسی در چهار عامل با بارهای عاملی نمایهسازی متنی (با دامنۀ بار عاملی بین 51/0 تا 76/0)، نمایهسازی تصویری (با دامنۀ بار عاملی بین 59/0 تا 74/0)، نمایهسازی محتوایی (با دامنۀ بار عاملی بین 57/0 تا 78/0) و اثربخشی (با دامنۀ بار عاملی بین 53/0 تا 85/0) بارگذاری شدند. نتیجهگیری: عامل درونی 1 (نمایهسازی متنی) با میانگین بار عاملی 79/0 بیشترین نقش را در ساخت عامل بیرونی یا مقیاس کلی ایفا مینماید و این در حالی است که عامل درونی 2 (نمایهسازی تصویری) با میانگین بار عاملی 74/0، دومین مولفۀ بااهمیت در ساخت عامل بیرونی کلی بوده و پسازآن عامل درونی3 (نمایهسازی محتوایی) با میانگین بار عاملی 72/0 قرار داشته است؛ و درنهایت عامل درونی 4 (اثربخشی) با بار عاملی 69/0 کمترین نقش را در ساخت عامل کلی دارا بوده است. شاخصهای برازش مدل از قبیل کای دو نسبی و شاخصهای مقتصد، برازش را کاملا مناسب نشان داده بودند. درنتیجه مدل بهدستآمده برازش نسبتا خوبی به دادهها دارد.
purpose:Provide an image indexing template based on search engines to retrieve text-based and content-based indexed imagesMethodology:In terms of purpose,application and type of descriptive research, there is a correlation.The statistical population included experts working in the offices of national newspapers in Tehran,who were familiar with five search engines.Data collection for component design is by a researcher-made questionnaire with 20 items by documentary method.The quality validity coefficient of the content of the questionnaire is higher than 0.78 and the content validity index is higher than 0.79.The reliability of the questionnaire was measured based on Cronbach's alpha coefficient equal to0.936.Findings:In exploratory factor analysis, 20 items studied in four factors with textual indexing factor loads (with factor load range between0.51 to 0.76), image indexing(with factor load range between0.59 to 0.74), content indexing(Loaded with factor load range between 0.57 to 0.78)and effectiveness (with factor load range between0.53 to 0.85).Conclusion:Internal factor 1(text indexing)with an average factor load of 0.79plays the most important role in constructing the external factor or the overall scale, while internal factor2(image indexing) with an average factor load of0.74 is the second most important component.In the construction, the external factor was general,followed by the internal factor3(content indexing)with an average factor load of0.72; Finally,internal factor4(effectiveness)with a factor load of 0.69 had the least role in making the overall factor.The fit indices of the model, such as relative chi-square and economical indices, showed the fit to be quite appropriate.As a result, the obtained model has a relatively good fit to the data.
Machine summary:
همچنين لازم به ذکر است با افزايش روزافزون اطلاعات چندرسانه اي در وب و اهميت بازيابي تصاوير در علوم مختلف و نظر به اينکه کاربر فقط با داشتن تصويري بدون اطلاعات در مورد آن بتواند از طريق محتواي آن تصوير (رنگ ، شکل و بافت ) اطلاعات موردنياز خود را از آن تصوير به دست آورد و عملکرد موتورهاي جستجو در بازيابي تصاوير براي کاربران ازجمله عواملي است که محقق را براي انجام پژوهش حاضر سوق داده است ؛ بنابراين مسئله اصلي پژوهش حاضر اين است که توانمندي موتورهاي جستجوي Google٢، Yahoo٣، Pinterest٤، Yandex٥ و Bing٦در بازيابي تصاوير بر اساس نمايه سازي مبتني برمتن و محتوا چگونه است ؟ امروزه سرمايه گذاري زيادي درزمينۀ سازمان دهي و بازيابي اطلاعات صورت ميگيرد؛ بنابراين بحث بازيابي تصاوير نيز از اين قاعده مستثنا نيست و موتورهاي جستجو در سطح کلان در حال سرمايه گذاري در اين زمينه هستند.
com بدين ترتيب در اين پژوهش سعي بر آن است تا با ارائه الگوي نمايه سازي تصاوير بر اساس موتورهاي جستجو در بازيابي تصاوير نمايه شده مبتني برمتن و مبتني بر محتوا چارچوب و ساختاري مشخص و از قبل تعيين شده با ارائه روش هاي کيفي و کمي و اجراي آن در ادامه کار، پي به تعيين ميزان اهميت هر يک از گوبه ها از ديدگاه متخصصان برده و پس از تحليل عامل اکتشافي ، عامل تأييدي و اجراي مدل عاملي برازش شده منجر به ارائه مدلي نسبتا خوب ، جهت استفاده کاربران گردد.