Abstract:
وجود روایتهای مختلف از حوادث تاریخ معاصر ایران و تأثیرپذیری مستقیم حاکمیت سیاسی، در روایت، بازنمایی و نمایش آن در کتابهای درسی، این درس و تدریس آن را چالشبرانگیز کرده است و بیارتباط نیست که گروه مؤلفان درسی، همواره بر سر تدوین محتوای این درس مناقشاتی داشتهاند. با در نظرداشتن محتوای درسی کتاب تاریخ معاصر دورۀ متوسطه، این پژوهش بر آن است تا ابتدا به عنوان یک نمونۀ پیمایشی، نوع و میزان علاقهمندی دانشآموزان متوسطۀ دوم به تاریخ ایران معاصر را مورد سنجش قرار داده و سپس بر اساس میزان علاقهمندی آنان به تاریخ و نوع تدریس، میزان رضایت دانشآموزان را مورد بررسی قرار دهد. طبق نقشۀ طرحشده، سؤال اصلی پژوهش این است که آیا روش تدریس دبیران و رضایتمندی دانشآموزان از دبیر تاریخ بر علاقهمندی و شناخت آنان از تاریخ معاصر ایران تأثیر دارد؟ نتایج پژوهش که به روش تحقیقات میدانی و تحلیل پرسشنامه بهدستآمده است، نشان میدهد دانشآموزان رشتۀ علوم انسانی به دلیل مطالعۀ تاریخ برای کنکور سراسری و همچنین دارا بودن ساعات تدریس و واحدهای بیشتر نسبت به سایر گروهها، علاقهمندی و آشنایی بیشتری نسبت به تاریخ ایران معاصر دارند و این علاقهمندی با در نظر داشتن تأکید دبیران تاریخ بر اهمیت درس تاریخ در آزمون سراسری افزایش مییابد. مطالعۀ حاضر بر اساس پرسشنامه و جامعۀ آماری دویستنفری از دانشآموزان رشتههای ریاضی، تجربی، فنی-حرفهای و ادبیات و علوم انسانی صورت گرفته است. یافتههای تحقیق میتواند در تغییر نگرش دبیران تاریخ و برنامهریزان امور آموزشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش اثرگذار باشد.
The existence of different narratives of contemporary Iranian history and its direct influence on the narrative of political rule, its representation and display in the form of textbooks and its teaching has been challenging, and it is not irrelevant that the group of textbook authors have always had controversy over the content of this lesson. Considering the content of the textbook of contemporary history of high school, this study aims to first as a survey sample to assess the type and degree of interest of secondary school students in the history of contemporary Iran and then based on their interest in history and type Teaching to measure students' satisfaction. According to the proposed map, the main question of the research is: Does the teaching method of teachers and students' satisfaction with the history teacher affect their interest and knowledge of contemporary Iranian history? The results of the research obtained through field research and questionnaire analysis show that humanities students are more interested in and familiar with the history of contemporary Iran due to studying history for the national entrance exam and also having more teaching hours and units than other groups. This interest is heightened by the history teachers emphasis on the importance of history lessons in the entrance exam. The present study is based on a questionnaire and a statistical population of two hundred students in the fields of mathematics, experimental, vocational, and literature and humanities. Research findings can be influential in the view of history teachers and educational and cultural affairs planners of the Ministry of Education.
Machine summary:
طبق نقشۀ طرح شده ، سؤال اصلي پژوهش اين است که آيا روش تدريس دبيران و رضايتمندي دانش آموزان از دبير تاريخ بر علاقه مندي و شناخت آنان از تاريخ معاصر ايران تأثير دارد؟ نتايج پژوهش که به روش تحقيقات ميداني و تحليل پرسشنامه به دست آمده است ، نشان ميدهد دانش آموزان رشتۀ علوم انساني به دليل مطالعۀ تاريخ براي کنکور سراسري و همچنين دارا بودن ساعات تدريس و واحدهاي بيشتر نسبت به ساير گروه ها، علاقه مندي و آشنايي بيشتري نسبت به تاريخ ايران معاصر دارند و اين علاقه مندي با در نظر داشتن تأکيد دبيران تاريخ بر اهميت درس تاريخ در آزمون سراسري افزايش مييابد.
جدول شماره ( ٣ ) : توزيع درصدي پاسخگويان به نوع تدريس و ميزان رضايت از آن ( ٢٠٠=N) (به تصوير صفحه مراجعه شود) در تفسير جدول بالا بايد ذکر نمود که اگر ما دو طيف خيلي کم و کم را با هم به عنوان کم و دو طيف خيلي زياد و زياد را با همديگر به عنوان زياد در نظر بگيريم ، اطلاعات اين جدول نشان ميدهد که از بين کليۀ پاسخگويان (دانش آموزان ) ، بيشترين ميزان رضايت مربوط به گويۀ شماره ٢ (نحؤە تدريس دبير درس تاريخ معاصر ) با ٧٩ درصد ميباشد.
جدول شمارٔە ( ٧) : توزيع درصدي پاسخگويان از حيث شناخت و آشنايي با مهم ترين رويدادهاي تاريخ معاصر ( ٢٠٠=N) (به تصوير صفحه مراجعه شود) طيف خيلي کم و کم را باهم به عنوان کم و دو طيف خيلي زياد و زياد را با همديگر به عنوان زياد در نظر بگيريم ، اطلاعات اين جدول نشان ميدهد که از بين کليۀ پاسخگويان (دانش آموزان )، بيشترين ميزان شناخت و آشنايي مربوط به گويۀ شمارٔە ٦ (آشنايي با انقلاب اسلامي ايران ) با ٦٥درصد ميباشد .