Abstract:
شبکههای اجتماعی مجازی، امروزه با استقبال فراوانی از سوی کاربران مواجه شدهاند و آنان بخش قابل توجهی از ساعات روزانه خود را در این شبکهها سپری میکنند. در همین راستا برای پیبردن به رابطه میان زمانی که افراد به اینترنت اختصاص میدهند و تأثیرات حضورشان در شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی، پژوهش حاضر با تمرکز بر دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیهالسلام) به عنوان مورد مطالعهشونده با رویکرد کیفی و روش مشاهده (مشارکتی و غیرمشارکتی) و مصاحبه ساختنیافته انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که بیشترین استفاده دانشجویان از شبکههای مذکور در خوابگاهها و به هنگام شب و قبل از خواب صورت میگیرد. استفاده از شبکههای مجازی در کلاس درس در رتبه دوم قرار دارد. پژوهش نشان داد که دانشجویان سعی میکنند که در مسجد دانشگاه از شبکههای اجتماعی مجازی استفادهای نداشته باشند. براساس پژوهش انجام گرفته، شبکههای مجازی اجتماعی در فراهم کردن تفریح و سرگرمی، فعالیتهای هماهنگکننده (ازجمله انجام کارهای تشکیلاتی، شغل، فعالیتهای دینی، مشارکت در فعالیتهای سیاسی، گروه شعر)، فراهم کردن اطلاعات درباره رویدادها و شرایط جامعه (ازجمله ورزشی، سیاسی، اقتصادی و...، دسترسی سریع و مؤثر و با کیفیت بالا، انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات)، جامعهپذیری (ازجمله ارتباط با خانواده، ارتباط با همسر، ارتباط با دوستان)، کاهش تنش اجتماعی (امکان بیان ایدهها به صورت آزادانه)، تسهیل نوآوری، اقتباس و پیشرفت (همانند موضوعات آموزشی و تحصیلی شامل ارسال مطالب و فایلهای درسی، ارتباط با اساتید، انجام تکالیف، اخبار کلاسها، انگیزه دادن در زمینه تخصصی و کاری دانشجویان) و همچنین غفلت از واقعیت (شامل زمان خواب و استراحت، عبادات، ارتباطات چهره به چهره) در زندگی دانشجویان تأثیرگذار است.
Virtual social networks are widely welcomed by users and they spend a considerable portion of their daily time in these networks. In order to find out the relation between the time that people devote to the internet and the effects of their presence in social networks on lifestyle , the present study was conducted with a focus on students of imam sadiq(a.s) university as a case study with qualitative approach and observation ( cooperative and non - participative ) and unstructured interviews. The results showed that the most use of these networks is in dormitories and at night and before sleep. Using virtual networks in classroom is second. research shows that students try to use virtual social networks in the university mosque. according to the research, virtual social networks in providing entertainment and entertainment, co-ordinator activities (such as job, job, religious activity, participation in political activities, group of poems), providing information about the events and conditions of society (including sport, political, economic, etc.), socialization (including communication with spouse, communication with friends) and neglect of reality (including time of sleep and rest, prayers, face to face communication) can influence students lives.