Abstract:
توسعه (به طور خاص توسعه فرهنگی) در عصر حاضر با گسترش فناوریهای نوین همراه شده است. این حقیقت در همه ابعاد توسعه و توسعه فرهنگی قابل توجه است. آموزش نیز یکی از همین ابعاد است. در حقیقت توسعه آموزش و پرورش الزاماً با ورود و گسترش فناوریهای نوین همراه است. ورود فناوریهای نوین به نظام آموزش و پرورش موضوعی است که در سالهای اخیر مورد توجه مسئولان و سیاستگذاران داخلی واقع شده است و با وجود توجه به آن در سیاستها به علت گسترش فناوریها و ورود تجهیزات نوینی مانند رایانک به عرصه آموزش، همچنان موضوع مهمی به شمار میرود. از سوی دیگر نیز روند توسعه تجهیزات هوشمند در آموزش و پرورش نیز محل بحث بوده و آسیبشناسی آن میتواند برای سیاستگذاریهای بعدی اهمیت فراوانی داشته باشد. در پژوهش حاضر با مطالعه توسعه فرهنگی و ابعاد آن، ضرورت درونزا بودن توسعه نشان داده شده و توسعه تجهیزات هوشمند آموزشی را در مسیر توسعه فرهنگی دانسته چرا که توسعه فناوریهای نوین در آموزش، میتواند به توسعه آموزش و پرورش به عنوان یکی از مؤلفههای اصلی فرهنگ کمک نماید. همچنین با توجه به اهمیت جایگاه سیاستگذاری در مسیر توسعه، سیاستهای موجود هوشمندسازی در ایران در راستای توسعه آموزش و پرورش و از رهگذر ورود فناوریهای نوین به صورت مشخص رایانک آموزشی در این مسیر بیان شده است.
Development (particularly cultural development)in the present age is associated with the spread of new technologies. The fact is significant in all aspects of cultural development and development. Education is also one of the same dimensions. In fact, the development of education is essentially consistent with the introduction and proliferation of new technologies. The introduction of new technologies to the education system is a subject which has been considered by the authorities and policy makers in recent years and is still an important issue with regard to it in policies due to the development of technologies and new equipment such as Educational cybercafe. On the other hand, the development of smart devices in education is also the site of discussion and pathology can be very important for future policy. in this study, with the study of cultural development and its dimensions, the necessity of endogenous development and development of smart educational equipment is known as the path of cultural development as the development of modern technologies in education can contribute to the development of education as one of the main components of culture. Also with regard to the importance of policy makers in the development path, Available intelligent policies in Iran in the development of education and the introduction of new technologies have been defined in this direction.