Abstract:
مهمترین رکن ورود نسل جدید به دوره نقش آفرینی در همه عرصههای آموزش در دوره یادگیری است. در حال حاضر علی رغم پیشرفت در فناوریهای رسانهای و ارتباطی، آموزش رسمی و سیستمی دولتی شناخته میشود. در ایران نیز رکن اصلی تربیت سیاسی شهروندان یا همان جامعه پذیری، آموزش و پرورش شناخته میشود. این پژوهش به جایگاه آموزش دولتی در توسعه بخصوص توسعه سیاسی میپردازد. در این راستا موضوعاتی از قبیل تربیت سیاسی، حقوق شهروندی، مسئولیت پذیری، پاسخگویی، احترام به خرد جمعی و... از طریق نمونه گیری از جامعه آماری معلمان مورد بررسی قرار گرفته است.
Education;National Interest and Iran’s Political Development Dr.Hasan Shamsini Ghiasvand Musa Farhang Ranjbar Abstract: The learning is the most important element of new generation to play a role in the education. Despite progress in media and communication technology, the education in Iran is formal. In Iran, the education I the main pillar of political training and socialization. The research would deal with the role of state-owned education in political development. So, the authors would analyze issues such as political training, citizens’ rights, accountability, responsibility, and respect to the collective wisdom by collecting samples from the teachers’statistical community. Key Words: Iran, Education, Development, Political Development, Citizen’s Rights
Machine summary:
- فناوری وتوسعه: سؤال (10) تحقیق عبارت بود از: کاربر فنّاوری توسط آموزش و پرورش تا چه حد در توسعه جامعه مؤثر میباشد؟ جدول (7) : فراوانی ودرصد پاسخگویی به سؤال(10) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} / نمودار (10): فراوانی و درصد پاسخگویی به سؤال (10) با توجه به جدول (7) نمودار(10) در مییابیم که %96 از پاسخدهندگان به نقش آموزش و پرورش درکاربردی کردن فنّاوری در جهت عدم وابستگی اقتصادی حد خیلی زیاد و زیاد در توسعه جامعه مؤثر میدانند و 4% از افراد پاسخدهنده این امر را کم اثر دانستهاند.
سؤال (12) تحقیق عبارت بود از: توجه به فرهنگ گذشته در جهت ساخت فرهنگی نو و صحیح توسط آموزش و پرورش تا چه حد در توسعه جامعه مؤثرمیباشد؟ جدول (9) : فراوانی ودرصد پاسخگویی به سؤال(12) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} / نمودار (12) : فراوانی و درصد پاسخگویی به سؤال (12) با توجه به جدول (9) نمودار(12) درمییابیم که %72 از پاسخدهندگان نقش آموزش و پرورش را به ساخت فرهنگی نو با توجه به فرهنگ گذشته در حد خیلی زیاد و زیاد در توسعه جامعه مؤثر میدانند و %28 از افراد پاسخدهنده این امر را کم اثر دانستهاند.
سؤال (17) تحقیق عبارت بود از: افزایش مباحث آگاهیهای سیاسی دانش آموزان توسط آموزش و پرورش تا چه حد در توسعه جامعه مؤثرمیباشد؟ جدول (11) : فراوانی و درصد پاسخگویی به سؤال(17) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} / نمودار (17) : فراوانی و درصد پاسخگویی به سؤال (17) با توجه به جدول (11) نمودار (17) درمییابیم که %73 از پاسخدهندگان نقش آموزش و پرورش را در افزایش آگاهیهای سیاسی شاگردان در حد خیلی زیاد و زیاد در توسعه جامعه مؤثر میدانند و 27% مابقی پاسخدهندگان این امر را کم اثر دانستهاند.