Abstract:
این مطالعه با هدف تحلیل و تفسیر هویتیابی دانشآموزان شهر هیر اردبیل صورت گرفته است. جامعه مطالعه، شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول و دوم شهر هیر میباشند. از این تعداد، 42 دانشآموز به روش نمونهگیری نظری انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. روش تحلیل تماتیک به شیوه براون و کلارک (2006) بعنوان روش تحقیق این مطالعه استفاده شده است. یافتهها نشان میدهند که در"جهتگیری دانشآموزان نسبت به خود قومی" اغلب آنها (69/05 درصدشان) نگاه منفی نسبت به قوم خودی و عناصر معنایی مرتبط به آن دارند. در نقطه مقابل فقط 11/91 درصد آنها در تعریف خود قومی احساس تفاخر و عزتمندی بروز دادهاند. بیشترین تصور از "دیگری" یا جهتگیری دانشآموزان مورد مطالعه با 45/24 درصد مربوط به تهرانیها و بعد از آن فارسها با 40/48 درصد است. دانشآموزان در شخصیتپردازیهای خویش، خود قومی را در ارتباط با تمهای فرعی: مشاغل فرودست، سنتی و به روز نبودن، بیاخلاقی و ضعف شخصیتی، ترس از خوداظهاری قومی، اقتدارگرایی، دین فقیرانه، تفریح مصرفی، احساس محرومیت، روستامآبی، اسامی نامناسب، خشونتطلبی، نوکرصفتی و... معرفی کردهاند و در عین حال "دیگری" را با تمهای متکبر، قانونگریز، پولدار و مشاغل فرادست، بیاعتماد، خوشگذران، اخلاق مدار و... معرفی کردهاند.
This study aims to analyze and interpret the identity of students in the city of Hir in Ardebil. The study population included all the first and second grade boys in Hirs city, Of these, 42 students were selected through theoretical sampling and evaluated. The method of research of the thematic analysis in the method of Brown and Clark (2006) has been used as a research method. The findings show that in "student orientation towards ethnicity", most of them (69.05%) have a negative attitude towards their own folk and related semantic elements. In contrast, only 11.91% of them express themselves in a self-defining sense of self-esteem. And the greatest perception of the "other" or orientation of the students studied is with 45.24% of the Tehranians and then the Persians (without mentioning the specific geography) with 40.48%. Students in their characterizations associate themselves with sub-themes: subordinate, traditional and not up-to-date, immoral and personality weaknesses, fear of ethnic self-expression, authoritarianism, poor religion, leisure use, deprivation, rural village Inappropriate, violent, unscrupulous, and so on at the same time, they have introduced the "other" with arrogant themes, escaping the law, and rich jobs, distrustfulness and ignorance of relatives, pleasure, ethics, and ....
Machine summary:
اقتدارگرایی: ١٤ نفر (٣٣/٣ درصد) از دانش آموزان شرکت کننده در این پژوهش شخصیتی که از قوم خودی طراحی کرده اند قرین به شخصیت اقتدارگرا بوده است .
نوکر صفتی: ٥ نفر (١١/٩ درصد) از دانش آموزان شرکت کننده در این پژوهش خود قومی و نسبتی که با دیگری تعریف میکند را توام با میزبانی و خدمات رسانی معرفی میکند.
توهم توطئه : یک نفر (٢/٣ درصد) از دانش آموزان شرکت کننده در این پژوهش ، ذهنیتی که از برقراری ارتباط توسط دیگری (در اینجا فارس ) با قوم خودی القا میشود همراه با توطئه ، نقشه کشی و تزویر است .
احساس محرومیت : دو نفر (٤/٧ درصد) از دانش آموزان شرکت کننده در این پژوهش شخصیت قومی را توام با احساس محرومیت فرهنگی و نمادین معرفی کرده اند.
جدول (٢): جهت گیری نسبت به خود و دیگری جهت گیری نسبت به خود منفی مثبت خنثی منفی/مثبت جمع فراوانی ٢٩ ٥ ١ 7 42 درصد ٦٩/٠٥ ١١/٩١ ٢/٣٨ ١٦/٦٦ ١٠٠ ب ) دیگری؛ همه ی دانش آموزان شرکت کننده در این پژوهش در تعریف هویت قومی خویش نوعی از «دیگری» را تعریف و تفسیر کرده اند.
بی اعتماد: ٦ نفر (١٤/٣ درصد) از دانش آموزان شرکت کننده در این پژوهش دیگری (با محوریت قوم فارس ) را شخصیت بی اعتماد به اقوام معرفی کرده اند.
نادیده انگاری اقوام : ٢ نفر (٤/٧ درصد) از دانش آموزان شرکت کننده در این پژوهش دیگری را به نادیده انگاری سرمایه های قومی از جمله زبان و ادبیات متهم میکنند.