Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازیهای رایانهای آموزش توجه بر شبکههای توجه و خلق دانش آموزان پیش دبستانی دارای نارسایی توجه/بیش فعالی صورت گرفت.
روش: طرح شبه آزمایشی با گروه کنترل مورد استفاده قرار گرفت. نمونه شامل 20 دانش آموز تشخیص گرفته در مصاحبه بالینی با معیارهای انجمن روان پزشکی آمریکا نسخه 5 بودند و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش (هر گروه 10 نفر) قرار گرفتند. دو گروه در پیش آزمون هوش ریون، تفاوت معناداری نداشتند. آزمون شبکههای توجه برای اندازهگیری توجه و فرم کوتاه پرسش نامه رفتاری کودکان برای اندازهگیری خلق به کار گرفته شد. گروه آزمایشی 10 جلسه نیم ساعته و سه روز در هفته تحت آموزش قرار گرفتند.
یافتهها: در تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه آزمایش در میزان پاسخهای صحیح در آزمون شبکههای توجه نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری نشان دادند (46/387= Pã 0/001 ، F)، در حالی که تفاوت معناداری میان شبکههای گوش به زنگی، جهت یابی و کنترل اجرایی میان دو گروه دیده نشد. در ویژگیهای خلقی، گروه آزمایش در مهمترین مقیاس آن یعنی کنترل کوشش مند، نمرات بهتری نسبت به گروه کنترل کسب کردند و تفاوت معناداری مشاهده شد (5/256= Pã 0/05 ، F).
نتیجهگیری: بازیهای رایانهای آموزش توجه میتواند به عنوان روشی موثر برای بهبود توجه و کنترل کوشش مند دانش آموزان دارای نارسایی توجه/بیش فعالی مورد استفاده قرار گیرد.
Objective: The present study was conducted to examine the impact of computerized attention oriented games on attention networks and temperament of pre-school students with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Method: The study employed a semi-experimental design with control group. The sample of study includes 20 male students who received DSM-V criteria for ADHD. The subjects were randomly divided into two groups; experimental and control group (n=10). They did not show a difference in the Raven's Progressive Matrices before treatment. Students attention ability was assessed through attention network test (ANT) for children. Children's Behaviour Questionnaire (CBQ) was used to measure students temperament. The experimental group were under training within 10 sessions during three days per week for 30 minutes. Results: Data was analysed using multivariate analysis of variance (MANOVA). Results indicate that there was significant difference between the mean scores of students of the experimental and control groups on the overall accuracy measure of attention network test in favour of the experimental group. (Pã0. 001, F= 46. 387). There were no significant differences between students attention in the experimental and control conditions in the alerting, orienting and executive control. Further, while the experimental group had slightly higher gain scores in the main components of CBQ, they only gained statistically higher scores in the effortful control component (Pã0. 05, F=5. 256). Conclusion: It is concluded that training of the computerized attention oriented games can be used as an effective method for improvement of overall attention ability and effortful control of children with ADHD. It is also a child-friendly method that can be simply used at home and school.