Abstract:
هدف از این پژوهش، بررسی نحوه مدیریت کلاس چندپایه مقطع ابتدایی از دیدگاه راهبران آموزشی در شهرهای نیر و سرعین در سال تحصیلی 97-1396 میباشد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی از نوع پیمایش است. جامعه آماری متشکل از کلیه راهبران آموزشی (91 نفر راهبر آموزشی) است که حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 74 نفر انتخاب و با روش تصادفی ساده آزمون شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آنها محاسبهشده بود استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون T تک نمونهای و آزمون رتبه بندی فریدمن استفاده شده است که بر اساس نرم افزار آماری 22 Spss انجام گردید. نتایج تحلیل مربوط به نحوه مدیریت کلاسهای چندپایه مقطع ابتدایی نشان داد که مسائل و مشکلات آموزگاران در اداره کلاسهای چندپایه از متوسط به بالا است. عوامل موفقیتآمیز در بهبود مدیریت کلاس درس چندپایه توسط آموزگاران، راهنماییهای روشن و صریح آموزگاران در کلاس بیشترین میانگین آماری و زیر نظر گرفتن همه دانشآموزان کلاسهای درس چندپایه کمترین اولویت را دارا میباشند. در نتیجه، توصیه میگردد حتیالمقدور از رشد کلاسهای چندپایه در مدارس روستایی کاسته شود و از مدارس تجمیعی یا شبانهروزی برای حل مشکلات این مدارس استفاده گردد.
The purpose of this study is to investigate the management of multi-grade of elementary school from the perspective of educational leaders in the cities of Nayr and Sarein in the 2017-18 academic year. This research is applied in terms of purpose and descriptive based on survey method. The statistical population consists of 9 educational leaders and teachers of multi-grade classes of 91 people. The statistical sample size of 74 people was selected using Morgan table and tested by simple random method. A researcher-made questionnaire was used to collect information, the validity and reliability of which were calculated. To analyze the data, one-sample t-test and Friedman ranking test was used, which was performed based on SPSS 22 statistical software. The results of the analysis of how to manage multigrade classrooms in elementary school showed that the problems of teachers in managing multigrade classrooms are from medium to high. Successful factors in improving the management of multi-grade classrooms by teachers, clear and explicit instructions from teachers in the classroom have the highest statistical average, and monitoring of all students in multi-grade classrooms has the lowest priority. As a result, it is suggested that educational leaders in multi-grade classrooms of rural schools provide guidance on the effectiveness of these classes in order to solve the problems of teachers in the management of multi-grade classrooms.
Machine summary:
دوفصلنامه پويش در آموزش علوم تربيتي و مشاوره دوره ششم ، شماره ١٣، پاييز و زمستان ١٣٩٩ ارزيابي مديريت کلاس هاي درس چندپايه مدارس ابتدايي از ديدگاه 1 راهبران آموزشي سيد محمد سيدکلان ٢ و عبدالحسين حيدري 3 چکيده هدف از اين پژوهش ، بررسي نحوه مديريت کلاس چندپايه مقطع ابتدايي از ديدگاه راهبران آموزشي در شهرهاي نير و سرعين در سال تحصيلي ٩٧-١٣٩٦ مي باشد.
Russell, Rowe & Hill 6.
Karareba, Clarke & O’Donoghue 5 که بررسي آن چراغ راه تصميمات آينده براي بهبود مديريت کلاس هاي چندپايه توسط راهبران آموزشي است (ترامپ ١، ٢٠١٧؛ دريسکول ٢، ٢٠١٧؛ چيونگ و يون ٣، ٢٠١٧؛ مولريان - کين ٤، ٢٠٠٧ ).
Little 6 لازم روند فعاليت هاي کلاسي را هدايت کند به تدريج بايد بر خود رهبري و خودارزيابي دانش آموزان اين کلاس ها افزوده شود؛ اما در کشور ما پژوهش هايي که در خصوص اهميت کلاس هاي چندپايه چاپ شده است ازجمله ؛ رئوف ضيائي(١٣٧٢)؛ نعمت اله (١٣٨٧)؛ کياني(١٣٨٢)؛ خاکباز(١٣٧٦)؛ سلطاني (١٣٧٦)؛ اسدکي (١٣٨١) و فضلي (١٣٨٢) که هرکدام از آن ها به نحوي در اين حوزه به نتايجي رسيده اند.
علي رغم تحقيقات پيشين ، محققان نيز با توجه مسئله حاضر به ارزيابي مديريت کلاس هاي چندپايه از ديدگاه راهبران آموزشي و تربيتي در مناطق روستايي شهرهاي نير و سرعين پرداخته اند تا برآيند حاصل از آن در جهت بهبود مديريت کلاس هاي درس چندپايه براي متوليان آموزش وپرورش به کار آيد.
چراکه باهدف ارزيابي مديريت کلاس هاي درس چندپايه مدارس ابتدايي مناطق روستايي شهرهاي نير و سرعين از ديدگاه راهبران آموزشي اما در کشور ما پژوهش هايي که در خصوص اهميت کلاس هاي چندپايه چاپ شده است بيشتر سطحي بوده و به شيوه توصيفي انجام پذيرفته است .