Abstract:
از طریق بازی میتوان فکر و اندیشه ورزشکاران را از کودکی رشد داد و به او کمک کرد تا در آینده از نظر جسمی، روانی، عاطفی و اجتماعی پیشرفت کند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای کاربردی باشگاه بازی کودک با رویکرد روانشناسی انجام شد. در جهت شناسایی، تحلیل و گزارش الگوهای موجود در دادههایی که در فعالیتهای باشگاه کودک نقش کلیدی دارند، از روش کیفی و از استراتژی تحلیل مضمون استفاده گردید. به منظور تحلیل مضمون و دستیابی به شاخصهای ارزشمند، با 20 متخصص این حوزه مصاحبه عمیق، انجام شد. یافتهها حاکی از آن بود که شش مضمون شامل تدوین برنامههای عملیاتی با رویکرد رشد متعادل، فعالیتبدنی، سنجش بالیدگی، سنجش نمو، تحلیل نقاشی و مربیان شایسته و متخصص را میتوان به عنوان شاخصهای کاربردی با نگاه روانشناسی، در جهت ایجاد وضعیت مطلوب به طوری که تعادل روح و جسم را پوشش دهد در نظر گرفت. به طور کلی شاخصهای بدست آمده نشان میدهند ایجاد یک باشگاه مطلوب کودک، با با بکارگیری مربیان شایسته، میتواند فعالیتهای شناختی کودکان را افزایش دهد و تغییرات روانشناختی کودکان را به حداقل برساند و در ارتقاء سبک زندگی سالم کودکان نقش مؤثری داشته باشد.
By the play, athletes' thoughts and ideas can be developed from childhood and help them to progress physically, mentally, emotionally and socially in the future. The purpose of this study was to identify the indicators of child play club with play and maturity approach. In order to identify, analyze and report patterns in the data that play a key role in the activities of the child club, a qualitative method and thematic analysis strategy were used. To them analysis and achieving valuable indicators, in-depth interviews were conducted with 20 experts in this field. The findings suggested that six themes, including the development of operational programs with a balanced growth approach, physical activity, maturity measurement, developmental assessment, painting analysis, and qualified and expert trainers, could be used as psychological indicators to create the desired situation. Consider covering the balance of soul and body. In general, the obtained indicators show that creating a good children's club, by employing qualified educators, can increase children's cognitive activities and minimize children's psychological changes and play an effective role in promoting a healthy lifestyle for children.
Machine summary:
بازی به نوعی فعالیتبدنی و یا ورزش محسوب میشود که تکرار آن در اوایل کودکی در بهبود سلامت جسمی، اجتماعی و روانی تأثیرگذار است (ماتا و همکاران، 2019) از دیدگاه روانشناسی، یادگیری و بازی میتواند همزمان باشد؛ این نتایج برای محققان و مربیانی که به دنبال ادغام بازی و یادگیری هستند بسیار مهم است، زیرا بر اعتقادات آنها نسبت به موضوع یادگیری و بازیگوشی کودکان میتواند اثرگذار باشد (لتومیو و سبل، 2020).
pdf ارجاعدهي Research Paper The Effect of Declarative and Interrogative Self-Talk on Perceived Exertion, Motivation and Anaerobic Power Behrouz Abdoli, and Nastaran Naderirad2 1.
PhD student, Department of Behavioral and Cognitive Science in Sport, Faculty of Sport Sciences and Health, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran Abstract The current study aims to investigate and compare the effects of declarative and interrogative self-talk on perceived exertion, motivation and anaerobic power performance.
Through applying one-way repeated measures ANOVA, the superiority of anaerobic power performance and motivation in declarative and interrogative self-talk phases compared to the control phase was revealed.
Therefore, the aim of the present study was to investigate the effects of declarative and interrogative self-talk on perceived exertion, motivation and performance of anaerobic power in 13-14-year-old girls through creating control conditions including age and gender (Mazani et al.
By examining the results of anaerobic power performance through one-way repeated measures ANOVA, significant differences were found between control, declarative and interrogative self-talk levels (F=17.
Therefore, the development of research on the effects of declarative and interrogative self-talk on motor performance in the psychology of sport is recommended to researchers.