Abstract:
هدف این مقاله، بررسی فرهنگ سازمانی کارکنان ستاد مدیریت بحران وزارت کشور بر مبنای الگوی رابینز است. این مقاله با رویکرد کاربردی و روش پیمایشی تدوین شده است. جامعه آماری این تحقیق850 نفر شامل تمام کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی ستاد مدیریت بحران وزارت کشور در سال 1395 هستند که مدارک تحصیلی دیپلم، کاردانی، کارشناسی و بالاتر داشتهاند. حجم نمونه به روش نمونهگیری تصادفی ساده و 265 نفر تعیین شد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی بر اساس الگوی رابینز طراحی شده است و برای تعیین روایی آن از روش روایی محتوایی استفاده شد. برای تعیین پایایی پرسشنامهها در نمونههای 30 نفره و بهرهگیری از ضریب آلفای کرونباخ سؤالهای آنها محاسبه، و پس از آن پرسشنامهها در کل نمونه به مرحله اجرا گذاشته شد. نتایج مقاله نشان میدهد که فرهنگ سازمانی حاکم در ستاد مدیریت بحران وزارت کشور از نوع «توجه به رهاورد» یا همان «فرهنگ نتیجهگرا» است.
The purpose of this study is to assess the organizational culture of the staff of the Crisis Management Headquarters of the Ministry of Interior Affairs on the basis of Robbins model. This applied research follows a survey method. The statistical population of this research contains 850 people, including all permanent and temporary employees of the Crisis Management Headquarters of the Ministry of Interior affairs in 2016, having diploma, associate, bachelor and higher degrees. The sample was selected by simple random sampling method containing 265 people. The measurement tool included a standard organizational culture questionnaire on the basis of Robbins model, and content validity method was used to confirm its validity. To confirm the reliability of the questionnaire, samples of 30 people were formed and the answers were analyzed through Cronbach's alpha coefficient, and then the questionnaires were implemented in the whole sample. The results of the research revealed that the prevailing organizational culture in the Crisis Management Headquarters of the Ministry of Interior Affaires is “achievement-oriented" or "result-oriented”.
Machine summary:
فرهنگ سازماني قسمتي از محيط داخلي سازمان را توصيف ميکند که در واقع ترکيبي از مجموعه تعهدات ، اعتقادات و ارزشهاي مشترک بين اعضاي سازمان است که براي راهنمايي کارکنان در اجراي وظايف آن سازمان استفاده ميشود (سلطاني، ١٣٩١: ١٠٠).
اين سازمان علاوه بر ويژگيهاي محيط فرهنگي و مردمي، ويژگيهاي امنيتي نيز دارد؛ از اين رو بررسي و شناخت فرهنگ سازماني حاکم بر ستاد مديريت بحران وزارت کشور همواره به دليل لزوم کار با آحاد مردم يکي از دغدغه هاي مهم مسئولان به منظور ايجاد انعطاف پذيري و تغييرات لازم به منظور دستيابي به اهداف بسيار مهم آن سازمان است .
بررسي فرهنگ سازماني ستاد مديريت بحران وزارت کشور و تعيين ميزان اهميت هر يک از ويژگيهاي آن بر اساس الگوي رابينز با شاخصهاي نوآوري فردي، تحمل مخاطره ، جهتدهي، حمايت مديريتي، کنترل ، هويت سامانه پاداش ، تحمل تعارض و الگوي ارتباطات ، اين امکان را به مسئولان ميدهد که ضمن شناخت کافي از فرهنگ موجود، گامهاي مؤثري در جهت تقويت نقاط قوت و از بين بردن نقاط ضعف بردارند.
هدف اصلي مقاله بررسي فرهنگ سازماني کارکنان ستاد مديريت بحران وزارت کشور بر مبناي الگوي رابينز است .
در واقع ، مدير بحران هماهنگ کننده اي بين ارگانهاي سرويس دهنده و تعيين کننده خط مشي فعاليتها است و بايد حداقل در سازمان خود آمادگي لازم را به وجود بياورد؛ سامانه هاي اداري را بهبود بخشد و با شيوه هاي مديريتي، کارايي و اثربخشي افراد را بيشتر، و به عوامل اجتماعي، سياسي و فرهنگي بحران توجه کند (کرامتي، ١٣٩١).