Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی نقش نوع مانکن فروشگاهی (مانکن بدون سر و مانکن دارای سر) بر قصد خرید و تصوّر لباس در اندام مشتری با تعدیل نقش دانش مشتریان نسبت به مُد با طرح عاملی 2×2 و براساس سناریو انجام گرفته است. پژوهش در جامعة آماری بانوان دانشجو و با مشارکت 160 نفر از دانشجویان زن و دارای دانش مُد بررسی شده است. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه مبتنی بر سناریو دارای متن و تصویر گردآوری شده و با تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد که تأثیر اصلی و تعاملی نوع مانکن و دانش مشتریان نسبت به مُد بر قصد خرید و تصور لباس در اندام مشتری معنادار است؛ بهطوریکه مانکن بدون سر و دانش بالا نسبت به مُد موجب افزایش قصد خرید و تصور لباس در اندام مشتری میشود. همچنین، نتایج حاکی است که افزایش میزان تصور مشتری منجر به افزایش قصد خرید مشتریان میشود و تأثیر غیرمستقیم مانکن دارای سر بر قصد خرید به واسطة تصور لباس در اندام کاهش مییابد.
The present study is conducted to investigate the influence of in-store mannequin types (with or without head) on customers’ buying decisions and visualizing the clothes on body, having an eye to the role of customers’ knowledge about fashion as a moderating variable. Moreover, the investigation process is based on 2×2 factor analysis and a defined scenario. The research sample population consists of female university students, and the investigations are done with participation of 160 female students possessing knowledge about fashion. The research data are collected using a scenario-based questionnaire that includes texts and pictures. The process of data analysis, also, is based on Variance Analysis and Regression Analysis methods. The results showed that mannequin type and customers’ knowledge about fashion have a basic and interactive influence on buying decision and visualizing the clothes on body, and the influence is significant. Particularly, head-less mannequins and higher level of customers’ knowledge about fashion may intensify buying decision and encourage the customers to visualize the clothes on their bodies. Furthermore, the results demonstrated that the more the customers visualize clothes on their bodies, the greater would be their intent to purchase, and the indirect influence of mannequins with head on customers’ decision to buy is reduced by visualizing the clothes on body.
Machine summary:
تبیین تجربی تأثیر نوع مانکن (مدل ) فروشگاهی بر رفتار خرید زنان با تعدیل گری دانش مشتریان نسبت به مد 1 کامبیز حیدرزاده هنزائی چکیده این پژوهش با هدف بررسی نقش نوع مانکن فروشگاهی (مانکن بدون سر و مانکن دارای سر) بر قصد خرید و تصور لباس در اندام مشتری با تعدیل نقش دانش مشتریان نسبت به مد با طرح عاملی ٢×٢ و بـراسـاس سـناریو انجـام گرفته است .
این پژوهش با توجه به اهمیتی که مانکن ها در ترغیب مشتریان و درنهایـت رفتـار خریـد آن ها دارند سعی کرده با در نظر گرفتن نوع مانکن های ویترین فروشگاهی (مانکن بـدون سـر و مانکن دارای سر) به بررسی این موضوع بپردازد که کدام نـوع از مـانکن هـای نمـایش داده شـده توجه مشتری را به سمت خود جلب می کند و در نتیجه منجر به خرید می شود و در این میـان ، نقش واسطۀ تجسم مشتری از لباس نمایش شده روی مـانکن و نقـش تعـدیل گـری دانـش مـد مشتریان چگونه است ؟ ادبیات (پیشینۀ) نظری پژوهش نوع مانکن (مانکن دارای سر و مانکن بدون سر) و تجسم (تصور) لباس در اندام مانکن یک مدل از بدن انسان است که خرده فروشان برای نمایش محصولاتشـان از آن اسـتفاده می کنند؛ به ویژه اینکه برای نشان دادن چگونه پوشیدن لباس ها و متناسـب بـودن آن هـا بـا بـدن طراحی شده است [١٩].
A Research Proposal: The Effect of Visual Merchandising on Female Consumer Shopping Behavior.
A Study on Impact of Visual Merchandising on Consumer Buying Behaviour in Clothing Retail Stores.