Abstract:
چکیده سوررئالیسم، مکتبی است که در فرانسه و قرن بیستم پدید آمده است. هرچند این مکتب در اروپا مطرح شد، بارقههایی از اندیشة این مکتب را میتوان در آثار شاعران و نویسندگان ایرانی نیز جست و جو و بازیابی کرد. گاه بین مولّفههای سوررئال این آثار و سوررئال غرب، تشابههای عمیقی دیده میشود که حکایت از اصالت این مکتب در آثار ایرانی از گذشته تا کنون دارد. این پژوهش، با روش توصیفی-تحلیلی ، به کنکاش در اشعار نادرپور پرداخته و جلوههای سوررئالیستی آن را با مولّفههای غربی تطبیق داده است. نتیجة بدست آمده، نشان میدهد، هرچند نادرپور شاعر سوررئالیست نیست، امّا مولّفههای سوررئالیستی در اشعار او نمود پررنگی دارد. عدم هراس از مرگ، ایجاد تصاویر نامفهوم و عجیب، بکارگیری تصاویر سوررئال و بسامد فراوان حسّ-آمیزی و تشخیص نمونههایی از عناصر سوررئالیستی در شعر نادرپور است که قابل تطبیق با مولّفههای غربی سوررئالیستی است.
An investigation of Surrealism in Nader Naderpour's Poems Surrealism is the presentation of free images of subconscious mind. The aim of this method is to emancipate the imagination from reason dominance, and create original and intact themes in an atmosphere of sleep-awake and semi-conscious beyond time and space. This new method makes random emerging forms of writing to appear and presents a new report of reality. As sparks of this school reflection can be retrieved in Nader Naderpur's works, this research explored Naderpur's poems and analyzed its surrealistic effects using descriptive-analytical method. The obtained result shows that Naderpur is not a surrealist poet, but surrealistic components have a colorful presence in his poems. No fear of death, creation of weird and bizarre images, the use of strange and unfamiliar similes and metaphors, frequent use of synesthesia and personification are some examples of surrealistic elements in Naderpur's poetry.Key words: Literary schools, Surreal, Surrealism, Contemporary poetry, Nader Naderpour