Abstract:
ساختارهای چندبعدی بسیاری در ادبیات مدیریت وجود دارند که محققان ارتباطات بین ساختار کلی و ابعادش را مشخص نکردهاند. این در حالی است که نوع ساختار چندبعدی تأثیر بهسزایی در روش اعتبارسنجی و تفسیر آن دارد. در این نوشتار سعی شده است که انواع ساختارهای چندبعدی معرفی و انواع ارتباطات میان آنها و ابعادشان تشریح شود. هنگام طرحریزی یک مطالعه، علاوه بر توجه به ارتباطات تئوریکی بین ساختار چندبعدی و ابعادش، ارتباطات بین ابعاد و شاخصها نیز باید بررسی شود. مشخص نکردن ارتباطات بین ابعاد و شاخصها باعث افزایش خطای اندازهگیری در اعتبارسنجی ساختار چندبعدی میشود. در این تحقیق، مدلهای متفاوت ارتباطات بین ابعاد و شاخصها نیز ارائه شده است. همچنین روشهای گوناگون اعتبارسنجی ساختارهای چندبعدی، به تفکیک انواع مدلها بیان شده است. این مقاله راهنمایی برای محققان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بهخصوص در رشتة مدیریت است تا ایشان را در مدلسازی هدایت کند و بر اعتبار نتایج و یافتههایشان بیافزاید.
There are several multi-dimensional constructs in management literature for which scholars have not determined the relation between the construct and its dimension. This article aims at introducing different kinds of multi-dimensional constructs and explaining their various relations with the corresponding dimensions. In planning a research, not only the theoretical relation between multi-dimensional construct and its dimensions but also the relation between dimensions and indictors need to be taken into account. Failure to recognize the relation between dimensions and indictors will give rise to an increase in measurement error in verification of the construct. This paper offers different models of the relation between dimensions and indictors and also expresses a variety of multi-dimensional constructs verification methods based on their types.
Machine summary:
سـپس بـراي هـر کدام از رساله هاي مرتبط با موضوع ، سؤالات زير مورد بررسي قرار گرفت : - آيا در ساختار چندبعدي نوع ارتباطات ساختار و ابعادش (نوع مدل ساختار چندبعـدي ) معرفي شده است ؟ - آيا نوع ارتباطات ابعاد و شاخص ها (نوع مدل سـنجش سـاختار چندبعـدي ) مشـخص شده است ؟ - آيا انواع مهم اعتبار ساختاري ١ بررسي شده است ؟ o اعتبار همگرايي ٢ o اعتبار تشخيصي ٣ o اعتبار عاملي ٤ - آيا ارزيابي قابليت اطمينان (همساني دروني ٥) صورت گرفته است ؟ - آيا اعتبار نتيجه آماري (نمونه برداري کافي ) برقرار است ؟ نتايج بررسي اين ٤٣ رساله به قرار جدول شمارة ١ است : جدول ١ ـ نتايج تحليل ٤٣ رسالة دکتري مديريت شمارة سؤال تعداد رساله هايي که اين مورد را رعايت کرده اند 0 1 0 2 28 .
در بخش دوم ، معيارهاي تصميم گيـري براي تشخيص مدل هاي سنجش ساختارهاي چندبعدي (ارتباطات بـين ابعـاد و شـاخص هـا) معرفي مي شود.
Structural equation models in experimental research.
Construct Validity in Psychological Tests.
Multidimensional Constructs in Organizational Behavior Research: An Integrative Analytical Framework.
Structural Equation Modeling Techniques and Regression: Guidelines for Research Practice.
Measure Validation in Marketing.
A Critical Review of Construct Indicators and Measurement Model Misspecification in Marketing and Consumer Research.
Opportunities for Improving Consumer Research through Latent Variable Structural Equation Modeling.
Specifying Formative Constructs in Information Systems Research.
Validating Instruments in MIS Research.