Abstract:
این مقاله به موضوع ظرفیت نوآوری و نحوه اندازهگیری آن در بنگاههای اقتصادی میپردازد. ظرفیت نوآوری، توان بالقوه یک بنگاه/کشور در انجام فعالیتهای نوآورانه است که از آن جمله میتوان به معرفی و عرضه محصولات و خدمات جدید، رویهها و فرایندهای نو و یا ایدههای جدید در رابطه با سازمان اشاره کرد. در این مقاله مفهوم ظرفیت نوآوری و دیگر مفاهیم مرتبط با آن تبیین شده و معیارها و مدلهای ارزیابی ظرفیت نوآوری مورد بررسی قرار گرفته است. از میان مدلهای موجود، مدل نظری ارائه شده توسط مورل و بولی (محققین فرانسوی)، انتخاب و توسعه داده شده است. همچنین ابزاری (یک پرسشنامه) برای ارزیابی ظرفیت نوآوری در سطح بنگاههای اقتصادی، بر مبنای این مدل طراحی و به هدف اعتبارسنجی سازهای، در میان 108 شرکت اتوماسیون صنعتی ایران توزیع شده و مورد آزمایش قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی, پایایی و روایی پرسشنامه را مورد تایید قرار داده و به علاوه امکان بکارگیری آن را در شرایط کسب و کار ایران نشان میدهد. دستاورد دیگر تحقیق، ارائه یک دستهبندی اولیه از عوامل شکلدهنده ظرفیت نوآوری است که در قالب پنج شاخصه کلی تقسیم میشوند: "ایجاد فضای کاری مناسب از طریق رهبری فعالیتهای نوآوری"، "رویهمند بودن فرایندها و ارتباطات درون و برون سازمانی"، "مدیریت استراتژیک دانش"، "جمعآوری و تولید ایدههای نو" و "مدیریت منابع انسانی بر محور نوآوری". این عوامل به همراه پرسشنامه تایید شده میتواند مبنای تحقیقات بعدی را تشکیل دهد.
Today, innovation is crucial for sustainable competitive advantage. Firms need to be aware of their innovation capability and its progress over the time. Innovation capability is normally evaluated based on the output of innovation process (for example number of patents or number of new products launched to market). But, not all innovation is apt to be registered as a patent or could be the source of new product development. In the recent literature, Innovation capacity is defined as the ability of a firm to innovate which is not evaluated by the outputs of innovation process but founded on knowledge, skills and competencies embedded in this process and other related processes in the firm. Relying on Morel and Boly’s model, we have identified the determinants of innovation capacity at a firm level. A questionnaire has been also developed to evaluate these determinants. The validity and reliability of the instrument has been examined through a survey of 108 companies in industrial automation sector. Using exploratory factor analysis, five determinants of innovation capacity are identified: “Leadership of innovation activities and preparing appropriate environment”, “effective human resource management”, “well structured procedures and processes which facilitate intra and inter organizations’ communication”, “strategic management of knowledge” and “ability of new ideas generation and evaluation”.
Machine summary:
همچنين ابزاري (يک پرسشنامه ) براي ارزيابي ظرفيت نوآوري در سطح بنگاه هاي اقتصادي ، بر مبناي اين مدل طراحي و به هدف اعتبارسنجي سازه اي ، در ميان ١٠٨ شرکت اتوماسيون صنعتي ايران توزيع شده و مورد آزمايش قرار گرفته است .
دستاورد ديگر تحقيق ، ارائه يک دسته بندي اوليه از عوامل شکل دهنده ظرفيت نوآوري است که در قالب پنج شاخصه کلي تقسيم مي شوند: "ايجاد فضاي کاري مناسب از طريق رهبري فعاليت هاي نوآوري "، "رويه مند بودن فرايندها و ارتباطات درون و برون سازماني "، "مديريت استراتژيک دانش "، "جمع آوري و توليد ايده هاي نو" و "مديريت منابع انساني بر محور نوآوري ".
نوآوري توجه به توسعه و ترويج نوآوري در برنامه هاي آموزشي شاخصه هشتم : حمايت هاي معنوي از حمايت هاي معنوي از افراد نوآور و فعال در پروژه هاي نوآوري توسط افراد نوآور و فعال در مديران پروژه پروژه هاي نوآوري شاخصه نهم : قابليت ثبت و بازيابي اطلاعات و دانشي که در هر پروژه نوآوري کسب مديريت دانش فني مي گردد رديابي و پيگيري تغييرات تکنولوژيک ، متدولوژيک و اقتصادي ، از طريق شاخصه دهم : رديابي بررسي اطلاعات رقبا، بررسي فعاليت دانشگاه ها و مراکز تحقيقاتي ، رقبا و پايش محيط شرکت در کنفرانس ها و نمايشگاه هاي تخصصي و مرور مطالب مجلات بيروني تخصصي شاخصه يازدهم : ميزان ارتباط و همکاري با بنگاه هاي ديگر يا ايجاد شبکه هاي همکاري مديريت شبکه هاي نوآوري که بنگاه در ميزان همکاري هاي تکنولوژيک که به قرارداد رسمي منتهي شده اند آن ها عضويت دارد 12 شاخصه دوازدهم : استفاده از تجربيات و اطلاعات گذشته يادگيري جمعي و گروهي Cormican) به اشتراک گذاشته شدن تجربه هاي هر فرد/بخش با ديگر افراد/بخش ها & O’Sullivan 2004) جمع آوري ايده از کارکنان ، به صورت سيستماتيک و رويه مند جمع آوري ايده از مشتريان ، ، به صورت سيستماتيک و رويه مند شاخصه سيزدهم : جمع آوري ايده هاي نو جمع آوري ايده از تامين کنندگان ، به صورت سيستماتيک و رويه مند استفاده از نظرات تأمين کنندگان و مشتريان در طول فرايند طراحي محصول جديد به صورت رويه مند روش تحقيق اين تحقيق از نظر هدف کاربردي و از نظر نوع انجام آن يک تحقيق کمي است .