Abstract:
این مقاله به بررسی نظریههای بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط میپردازد. بر اساس مدلی که مبتنی بر این نظریه هاست و رویکردی کارآفرینانه دارد، نقش دو عامل مهم محیطی (خارجی) و سازمانی (داخلی) در بینالمللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط مورد بررسی قرار میگیرد. جامعهی آماری در این پژوهش مدیران (اعضای هیئت مدیره) واحدهای صنعتی کوچک و متوسط غذایی تهران است. اطلاعات و دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه استخراج شد، سپس دادهها ازطریق مدلسازی معادلات ساختاری آزمون گردید. یافتههای پژوهش نشان می-دهد که هر دو عامل نقش مثبتی در بینالمللی شدن بر عهده دارند با این تفاوت که عامل سازمانی تاثیر بیشتری دارد. این نشان از نقش برتر و اصلی ویژگیهای مدیران و کارآفرینان و منابع شرکت است. هم چنین نتایج حاکی از آن است که فرآیند بینالمللی شدن فرآیندی تدریجی است.
This study explores internationalization in small- and medium-sized companies. Based on the resarch model, the role of environmental (external) and organizational (internal) factors on internationalization of small- and medium-sized companies is studied. A quationnaire was distributed among research sample managers (board members) of food industry units situated in Tehran and the gathered data was analyzed using structural equation. Results show that both factors positively affected internationalization but organizational factors had a more significant effect. This confirms the important role of organizations' managers and entrepreneurs.
Machine summary:
بر اساس مدلي که مبتني بر اين نظريه هاست و رويکردي کارآفرينانه دارد، نقش دو عامل مهم محيطي (خارجي ) و سازماني (داخلي ) در بين المللي شدن شرکت هاي کوچک و متوسط مورد بررسي قرار مي گيرد.
در مقاله ي حاضر نيز با تکيه بر اين دو عامل و فرضيات مربوطه ، عوامل مؤثر بر تقويت شدت بين المللي شدن کسب وکارهاي کوچک و متوسط سنجيده شده است .
بر همين اساس ، عامل سازماني (٥/٩٧) و عامل محيطي (٣/٩٦) تأثير مثبتي بر بين المللي شدن کسب وکارهاي کوچک و متوسط دارد چراکه ارزش T آن ها بالاتر از ١/٩٦ است .
پي نوشت ها 1 UNIDO 2 International New Venture (INV) 3 born global 4 Top Management Teams (TMTs) 5 MNEs 6 business angels 7 Cronbach alpha coefficients 8 Likert scale of five points 9 face validity 10 Small and Medium Enterprises (SMEs) 11 Lawshe's content analysis ratio 12 confirmatory factor منابع Andersson, S.
Internationalization via cooperation strategies of SMEs. International Small Business Journal, 27–32.
The influence of the management team’s international experience on the internationalization behaviors of SMEs. Journal of International Business Studies, 28(4), 807-25.
22 1 UNIDO 2 International New Venture (INV) 3 born global 4 Top Management Teams (TMTs) 5 MNEs 6 business angels 7 Cronbach alpha coefficients 8 Likert scale of five points 9 face validity 10 Small and Medium Enterprises (SMEs) 11 Lawshe's content analysis ratio 12 confirmatory factor 23