Abstract:
با رقابتیتر شدن محیط، سازمانهای هزاره سومی به منظور تامین انتظارات ذی نفعان[1] بیرونی خود، نیازمند توجه بیشتر به انتظارات ذی نفعان درونی خود هستند. از طریق تامین انتظارات ذی نفعان درونی، بین کارکنان انسجام درونی، تفاهم و اعتماد متقابل بیشتری شکل می گیرد که آن نیز به خودی خود سبب ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات و محصولات ارایه شده، می گردد. در واقع، شکلگیری مفهوم سازمان ارزشبنیان[2]، ناشی از توجه همزمان به تامین انتظارات کلیه ذینفعان اعم از درونی یا بیرونی بود؛ امری که از طریق جاریسازی این انتظارات در قالب ارزش، و از مجرای سبک خاصی از رهبری سازمانی تحقق می یابد. رویکرد ارزش بنیان به ویژه در بخش دولتی[3] که با بحران، کمبود بودجه، نیاز مستمر به کوچکسازی و مسایلی از این قبیل روبهرو می باشد، از اهمیت بیشتری برخوردار است. هدف این پژوهش، طراحی سازمان ارزش بنیان در بخش حاکمیتی صنعت برق یعنی شرکت مدیریت تولید، توزیع و انتقال نیروی برق در ایران (شرکت مادر تخصصی توانیر) می باشد. بدین منظور، پس از بررسی اهم ویژگیهای سازمان ارزشبنیان، اهمیت ترجمان انتظارات ذی نفعان، و خصایص بخش دولتی، مدل مفهومی سازمان ارزش بنیان که با توجه به تازگی موضوع، محقق ساخته است و از طریق روش دلفی با اخذ نظرات خبرگان صنعتی و نخبگان دانشگاهی نهایی گردیده ارایه می شود. تحلیلهای آماری انجام شده حاکی از آن است که الگوی به دست آمده در این تحقیق، معنیدار بوده و تئوری پیشنهادی محققان مبنی بر اجزای تشکیلدهنده سازمان ارزش بنیان تایید می شود.
The more the dynamic environment of organizations imposes greater limitations, the need for inter cohesion & mutual trust among employees becomes more vital for their survival. Therefore organizations should take into account the expectations of both internal and external stockholders simultaneously. The concept of value-based organization model in which the stockholders' expectations are coverted into values, spring as a result of this urgent need. Value-based organization model is more needed in public sector in which crisis, budjet limits and need for downsizing create great challenges. In this article, after reviewing the basics of value-based organization model, the public sector qualifications and the importance of flow of values in it reviewed. Then the researcher-made conceptual model which has been finalized by Delphi technique among elites and experts presented. The results of surveying the model at Tavanir company which is the holding company in the power industry is presented which shows the stockholders' expectations are coverted into values, and , in spite of the fact that the leadership is strong in vision managent, it is poor concerning the needed skills for trust-management, self-management and value- transfer management.
Machine summary:
(Graber & Kilpatrick, 2008 ادبيات پژوهش ماهيت سازمان ارزشبنيان در سازمان ارزش بنيان که يکي از پارادايمهاي جديد سازماني به شمار مي رود، به جاي تاکيد بر مدل سنتي فرماندهي و کنترل، سبک خاصي از رهبري سازماني مورد تأکيد قرار مي گيرد که با بيان واضح چشم انداز و اعتماد سازي، به تعريف و جاريسازي انتظارات ذي نفعان ميپردازد (١٩٩٧ ,Anderson ;١٩٩٨ ,Stelzner &Allen ).
سازمان ارزش بنيان تحت هدايت چشم اندازي الهام بخش در يک جهت بودن مساعي مديران و کارکنان انتظارات سبک رهبري قابليت ارتجاع بالا ذينفعان (از ديد ترجيحات تمايزآفرين (از ديد ترجيحات ارزشي) سطوح پايين آنتروپي ارزشي ) فرهنگي مديريت چشم انداز جامعه مديريت انتقال انعطاف پذيري بالا ارزشهاي مديران و کارکنان سازمان سازماني ارزشها ارزش بنيان ساختارهاي رسمي کمتر فرادست مديريت اعتماد ارتباطات اثربخش و در طول شبکه مديران مديريت بر خود تغيير مدار کارکنان يادگيرنده مستمر تعاملات مبتني بر اعتماد بهره وري بالا( کيفيت و اثربخشي بالا) ارايه تصوير مثبت و اثرگذار به محيط شکل ٢ ـ مدل مفهومي سازمان ارزش بنيان روش پژوهش مراحل پژوهش حاضر بدين ترتيب است : انتخاب محل طراحي و سنجش مدل، تحقيق و تفحص در ادبيات نظري و جمع آوري اطلاعات اوليه ، طراحي مدل مفهومي اوليه ، انجام روش دلفي در سه مرحله از طريق پانل دلفي متشکل از خبرگان صنعت برق و نخبگان 125 دانشگاهي، جرح و تعديل مدل با استفاده از اطلاعات به دست آمده از نظرات، بررسي پيمايشي مدل در جامعه آماري و ارائه مدل نهايي سازمان ارزش بنيان براي شرکت مادرتخصصي توانير.